کد خبر: ۱۱۹۷۴

حکیم مهر - معاون بهداشت، پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی گفت: با توجه به عدم پرداخت غرامت دامدارانی که دام های آنها معدوم شده، این نگرانی وجود دارد که اجرای دو طرح سل و بروسلولز در آینده دچار مشکل شود.

دکتر محسن مشکوة با بیان این مطلب اظهار داشت: سالانه سازمان دامپزشکی در راستای مبارزه با بیماری سل و بروسلولز که بیماری های مشترک بین انسان و دام است و حفظ سلامت جامعه، دام های بیمار موجود در گله ها را شناسایی می کند.
وی افزود: دام های بیمار، مخزن احتمالی انتقال آلودگی به دام های سالم و انسان هستند، بنابراین به کشتارگاه اعزام و تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشتار می شوند.
معاون بهداشت، پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی، خاطر نشان ساخت: اگر گوشت دام هایی که تست آنها مثبت بوده قابل استفاده بود، اجازه داده می شود که از این گوشت در فرآورده های گوشتی حرارت دیده مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح و به منظور جلب مشارکت دامداران، دولت حدود 75 درصد ضرر و زیان واقعی افراد را جبران می کند.
مشکات در تشریح سخن خود گفت: اگر قیمت گاو اعزام شده به کشتارگاه پنج میلیون تومان و گوشت آن به قیمت سه میلیون تومان به فروش برسد، دولت 75 درصد مابه التفاوت قیمت گاو و گوشت آن یعنی 75 درصد دو میلیون تومان را پرداخت می کند.
وی افزود: با این روش دامداران مخفیانه دام های بیمار خود را نخواهند فروخت و از انتشار بیماری خودداری می شود.
معاون بهداشت، پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی با بیان این که سالیانه حدود 5-4 میلیارد تومان غرامت در راستای اجرای این دو طرح به دامداران پرداخت می شود، تصریح کرد: امسال 4.5 میلیارد تومان بودجه برای این منظور در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: اما متاسفانه از این رقم فقط 800 میلیون تومان اعتبار به سازمان دامپزشکی اختصاص داده شده است. در حالی که این سازمان به فعالیت های خود ادامه داده و دامهای بیمار را عازم کشتارگاه می کند.

 

نظر شما
ادامه