کد خبر: ۱۲۲۴

حکیم مهر -  مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از اجرای طرح تاریخ‌دار کردن تخم‌مرغ‌ها با هدف ارتقای سطح سلامت عمومی شهروندان از ابتدای دی ماه سال جاری خبرداد.

سیدسعید حسینی اظهار داشت: با توجه به اینکه تخم‌مرغ به عنوان یکی از فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود، سلامت و سالم بودن آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی با بیان اینکه تخم‌مرغ دارای عمر نگهداری محدودی است، تصریح کرد: شرایط نگهداری تخم مرغ در فضای باز حداکثر پنج روز و در شرایط سردخانه‌ای حداکثر یک ماه است که می‌طلبد با توجه به خطراتی که تخم مرغ ناسالم در بهداشت و سلامت عمومی ایفا می‌کند، به این موارد توجه کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اجرای طرح تاریخ‌دار کردن کارتن‌های تخم‌مرغ در واحدهای تخم‌گذار در سال‌های گذشته تصریح کرد: با توجه به اینکه این طرح جوابگو نبوده و اکثر مصرف‌کنندگان از تاریخ تولید تخم‌مرغ اطلاعی ندارند، این اداره کل تصمیم به اجرای طرح تاریخ‌دار کردن تخم‌مرغ بر روی خود تخم‌مرغ‌ها برای نخستین‌بار کرده است که با اجرای این طرح واحدهای تولیدکننده موظف به نصب تاریخ تولید بر روی تخم‌مرغ‌ها خواهند کرد.
حسینی افزود: از ابتدای دی ماه تاکنون اکثر واحدهای تولید کننده تخم‌مرغ با خرید دستگاه تاریخ‌زن اقدام به زدن تاریخ بر روی تخم‌مرغ‌ها کرده‌‌اند که با توجه به اجباری بودن این طرح تا پایان سال، تمامی واحدها موظف به نصب دستگاه تاریخ‌زن هستند.
وی همچنین با اشاره به اجرای فاز نخست طرح بسته‌بندی کردن تخم‌مرغ‌ بیان داشت: فاز نخست این طرح در اندازه‌های پنج‌تایی، شش‌تایی و دوازده‌تایی هم اکنون در دست اجرا است و تعداد مراکز که اقدام به اجرای این طرح می‌کنند حدود چهار مرکز است.
وی گفت: با توجه به اینکه طرح تاریخ‌دار کردن تخم‌مرغ‌ها برای نخستین‌بار به اجرا درمی‌آید، تحقق آن نیازمند اطلاع‌رسانی مناسب و دقیق به شهروندان است.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: در حال حاضر 70 واحد مرغ تخم‌گذار در استان وجود دارد که از این تعداد 50 واحد فعال بوده و تولید سالانه 35 هزار تن تخم‌مرغ را برعهده دارند.
حسینی خاطر نشان کرد: بیش از 17 هزار تن از تخم‌مرغ تولیدی در استان به مصرف می‌رسد و مابقی به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

 

نظر شما
ادامه