کد خبر: ۱۲۲۷۱
حکیم مهر - کانون های بیماری شاربن (سیاه زخم) در استان یزد کاهش یافت.
بیماری شاربن یکی از بیماری های حاد و کشنده دام ها بویژه علفخواران است که در گذشته های دور باعث تلفات و مرگ ناگهانی در دام ها می گردیده است. اهمیت این بیماری بدلیل قابل انتقال بودن آن به انسان و نیز بقاء طولانی باکتری در خاک می باشد. 
رییس اداره بررسی ها، آموزش و مراقبت از بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد در این باره گفت: با توجه به واکسیناسیون فراگیر در طول سال های گذشته کانون های بیماری در استان کاهش شدید داشته است، به طوری که از سال 1386 هرساله فقط دو کانون مشکوک بیماری گزارش گردیده است. وقوع بیماری در جمعیت انسانی نیز کاهش چشمگیری داشته است بطوریکه در 5 سال گذشته مورد انسانی بیماری در استان گزارش نشده است.
دکتر محمد عدالحسین زاده در ادامه افزود: آخرین کانون بیماری در دام ها در استان مربوط به دامنه های جنوبی شیرکوه در خردادماه سال جاری می باشد. با توجه به کاهش کانون های بیماری و ادامه واکسیناسیون فراگیر دام ها می تواند باعث افزایش استرس در دام ها و کاهش تولید ناشی از عوارض احتمالی واکسن در بزها و همچنین صرف هزینه های اقتصادی می گردد و ازطرفی از حجم فعالیت مبارزه علیه سایر بیماری های نو پدید یا بازپدید دامی می کاهد.
این مقام مسئول گفت: در استراتژی جدید سازمان دامپزشکی کشور واکسیناسیون شاربن در سال آینده صرفاً محدود به کانون های قبلی بیماری می گردد و حجم واکسن مصرفی شاربن در استان بین 75% کاهش می یابد از طرفی مراقبت فعال بیماری شاربن و آزمایش و پیگیری هر گونه تلفات ناگهانی در دام ها تا تائیدیه رد بیماری شاربن انجام خواهد شد.
وی در پایان متذکر شد: از علائم بیماری شاربن در دام ها تب بالا، مرگ ناگهانی، خروج خون غلیظ سیاه رنگ از بینی و منافذ بدن و بادکردن سریع لاشه می باشد و به منظور جلوگیری از پخش باکتری دام های مشکوک به هیچ وجه نباید کالبدگشایی گردند و لاشه دام های مشکوک باید به طریق مناسب سوزانده شود و یا در عمق 2 متری زمین دفن شود.
نظر شما
ادامه