کد خبر: ۱۲۳۴۴

حکیم مهر - در راستای افزایش تنوع گونه‌ای آبزیان، دانش فنی کپورماهیان هندی به بخش خصوصی واگذار شد و پرورش تیلاپیا نیز در استان تهران، سمنان، مرکزی، البرز و کرمان در دستور کار است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اعلام این مطلب گفت: در راستای افزایش تنوع گونه‌ای آبزیان، اقدامات مفیدی انجام شده است که ازجمله آن می‌توان به واگذاری بیوتکنیک و دانش فنی کپورماهیان هندی به بخش خصوصی اشاره کرد.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: تولیدکنندگان بخش خصوصی می‌توانند با تولید این گونه جدید، ظرفیت آبزی‌پروری خود را افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: تیلاپیا از دیگر گونه‌هایی است که چندین سال است کارهای تحقیقاتی برای توسعه و تکثیر آن در حال انجام است.

مطلبی ادامه داد: دو گونه از این ماهی توسط این مؤسسه تحت بررسی قرار گرفته است که محققان موفق شدند گله‌های تک‌جنس این گونه را تولید کنند و در سال 1391 در اختیار بخش خصوصی برای تولید انبوه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: از آنجا که سازمان حفاظت محیط زیست برای ورود این گونه جدید به عرصه دارای حساسیت‌های زیادی بود، تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام شد و بالاخره در استخرهای خاکی استان یزد 20 تن در هر هکتار ماهی تیلاپیا طی پنج ماه برداشت و روانه بازار شد.

امکان پرورش گونه‌های تک‌جنس تیلاپیا در آب‌های ساحلی وجود دارد

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: برای سال 1392 در برنامه داریم که استان‌های تهران، سمنان، مرکزی، البرز و کرمان که مطالعات زیست محیطی آنها انجام شده است، وارد مرحله تولید انبوه این گونه جدید شوند.

مطلبی تأکید کرد: تیلاپیا گونه‌ای زودبازده است که برای تولید گوشت مناسب بوده و می‌تواند در شرایط نامساعد ازجمله شوری و خشکی آب ادامه حیات داده و ظرفیت آبزی‌پروری کشور را افزایش دهد.

وی در پایان درباره امکان تولید این گونه در آب‌های ساحلی نیز اظهار داشت: در ابتدا برای تولید آزمایشی، استان‌های مرکزی و استان‌هایی که به آب‌های ساحلی راه ندارند، انتخاب شدند، اما به تدریج با ورود گونه‌های تک‌جنس امکان پرورش آنها در استان‌های ساحلی نیز وجود دارد.

 

نظر شما
ادامه