کد خبر: ۱۲۴۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - محققان دانشگاه هاروارد موفق به تکمیل یک آزمایش عجیب شده‌اند که به داوطلبان انسان اجازه تکان دادن دم یک موش را تنها بوسیله امواج مغزی می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، این تجربه منحصربفرد می‌تواند راه را برای سیستمهای کنترل مغز هموار کند.

محققان حتی امیدوارند که یک سیستم مشابه را بتوان برای آموزش بیماران معلول برای حرکت دادن مجدد اندام آنها مورد استفاده قرار داد.

این محققان سیستمی را ابداع کرده‌اند که یک انسان را بوسیله یک رایانه و بدون نیاز به کاشتهای مغزی به یک موش مرتبط می‌کند.

داوطلبان انسان در این تجربه کلاه‌های الکترود که فعالیتهای مغزی آنها را با استفاده از الکتروانسفالوگرافی مشاهده کرده، پوشیدند.

همچنین یک موش بیهوش در این تجربه استفاده شد که به یک دستگاهی که نورونهای این حیوان را در زمان انتقال یک پالس فراصوت به قشر حرکتی موش فعال می‌ساخت، متصل شده بود.

دانشمندان در زمان بررسی فعالیتهای مغز انسان یک الگوی الکتروانسفالوگرافی خاص که به تحریک بصری مرتبط بوده را دنبال کردند. هنگامی که این افراد به یک بارق نور چشمک‌زن بر روی نمایشگر رایانه نگاه می‌کردند، موج الکتروانسفالوگرافی برای مطابقت با فرکانس بارق همگام می‌شد.

اما زمانی که این داوطلبان بر روی حرکت دادن دم موش تمرکز کردند، تغییر در تمرکز آنها الکتروانسفالوگرافی را مختل کرده و علامتی را به رایانه ارسال کرد.

رایانه این علامت را به شکل یک پالس فراصوت ترجمه کرد که سپس قشر حرکتی مغز موش را تحریک کرده و در نهایت باعث به حرکت در آمدن دم حیوان شد.

با استفاده از این سیستم شش تن از داوطلبان توانستند با کمی مشکل دم موش را به جنبش درآورده و دقت این سیستم 94 درصد بود.

محققان بر این باورند که شاید بتوان سیستم مشابهی را برای استفاده بین دو انسان در آینده نه چندان دور ابداع کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
0
0
بارق یعنی چی؟
نظر شما
ادامه