کد خبر: ۱۲۴۶

حکیم مهر -  سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: آیین‌نامه اجرایی نظارت بر جمع‌آوری و صادرات اجزای حرام حیوان حلال گوشت در حال تهیه بوده و در صورت تصویب آن امسال اجرایی می‌شود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر لیاقتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سفرهای استانی برای بیان برنامه‌های صحیح ذبح و صید و نیز مشاهده وضعیت اجرایی برنامه‌های مطرح شده صورت می‌گیرد تا با تبادل نظر با ناظران شرعی نابسامانی‌های موجود برطرف شود.
وی مقرون به صرفه نبودن تاسیس کشتارگاه‌های صنعتی را از دلایل کم بودن تعداد آن در کشور دانست و افزود: 670 کشتارگاه دام و طیور صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد تنها نیمی از آنها از ناظر ذبح شرعی برخوردارند.
لیاقتی به وجود مشکل ذبح شرعی و بهداشت در کشتارگاه‌های سنتی کشور اشاره کرد و گفت: بیشترین مشکل در داخل کشور وجود بهداشت مناسب است زیرا به دلیل مسلمان بودن مردم مسائل شرعی ذبح در کشور رعایت می‌شود.
سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر وجود مشکل ذبح شرعی در کشورهای غیراسلامی خاطرنشان کرد: مسائل بهداشتی در کشورهایی که ایران از آنها دام و طیور وارد می‌کند، وجود ندارد و شرایط ذبح شرعی مانند رو به قبیله بودن، مسلمان بودن ذابح، در دست داشتن آلات تیز و بریدن چهار رگ است که در خارج با این مسائل آشنایی چندانی وجود ندارد.
وی با اشاره به نظارت و کنترل دقیق توسط ناظران شرعی در کشتارگاه‌های ایران تصریح کرد: تمام ذابحان کشتارگاه‌ها در دوره‌های آموزشی سازمان شرکت کرده و کارت مجاز بودن انجام ذبح و کشتار با گذراندن این دوره‌ها به آنها داده می‌شود.
لیاقتی تفاوت انجام ذبح توسط اقلیت‌های مذهبی را از مشکلات موجود در کشتارگاه‌ها عنوان کرد و افزود: اقلیت‌های مسیحی و زرتشتی از هر نوع کشتار استفاده می‌کنند اما کلیمی‌ها از مقررات ذبح ویژه خود برخوردارند که برای این امر ناظران شرعی این اقلیت در جایگاه‌های تعیین شده به کشتار دام و طیور مورد نیاز خود پرداخته و آنها را به کلیمی‌های دیگر مناطق کشور عرضه می‌کنند.
سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: 15 جزو حرام از دام در کشتارگاه‌های ذبح وجود دارد که خوراندن آن به حیوانات حرام گوشت از جمله سگ یا سوزاندن از راه‌های دفع این اجزای حرام توسط کشتارگاه‌های کشور صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به استانداردسازی غذای حلال در جهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در زمینه اعتبار حلال بودن غذا در کشورهای جهان جمهوری اسلامی ایران از جایگاه خوبی برخوردار است و با توجه به اینکه سالانه یک هزار میلیارد دلار از فروش غذای حلال عاید کشورهای اسلامی می‌شود با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر ایران می‌تواند از جایگاه بسیار مناسبی در این زمینه برخوردار شود.
لیاقتی تصریح کرد: به دلیل نظارت دقیق ناظران ذبح و بهداشت در ایران بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان نظارت ایران بر حلال بودن کشتار در کشورشان هستند.
به گفته وی استفاده از اجزای حرام گوشت در انذار عمومی حرام است و در صورت مشاهده توسط ناظران اداره کل دامپزشکی کشور برخورد قانونی می‌شود.

 

نظر شما
ادامه