کد خبر: ۱۲۵۶۶

حکیم مهر - 2500 نفر شتر در ریگان پرورش داده شده است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، حجت‌الله جعفری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: واکسیناسیون 2 هزار نفر شتر توسط دو اکیپ در این شهرستان آغاز شده است که این طرح تا دو ماه ادامه دارد.

وی بیان کرد: حرفه دامپروری به عنوان شغل دوم مردم ریگان از دیرباز قابل اهمیت بوده و این حرفه به پرورش گونه خاص و یا گونه‌های محدود دام خلاصه نمی‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان ابراز داشت: پرورش شتر همانند پرورش دیگر دام‌های اهلی در این شهرستان حائز اهمیت است به طوری که در حال حاضر بیش از 2 هزار و 500 نفر شتر در شهرستان وجود دارد و  پرورش شتر در بیشتر روستاهای این منطقه انجام می‌شود.

جعفری افزود: پرورش شتر در روستاهای سیف‌الدینی، بدرآباد، ده‌رضا، نعمت‌ آباد، سرزه، گزمیر، ملک‌آباد، شیرآباد، باقرآباد، گزبهمن و چاه‌ملک صورت می‌گیرد و انجام واکسیناسیون این دام علیه بیماری شاربن در منطقه آغاز شده است.

وی تصریح کرد: بیماری شاربن که در انسان به آن سیاه‌زخم می‌گویند یک بیماری عفونی و واگیردار مشترک بین انسان و حیوانات است که به نام‌های بیماری پشم‌ریسان و تب طحال نیز شناخته می‌شود.

جعفری افزود: بیماری در حیوانات بیشتر در پستاندارانی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر، بز کوهی و سایر علفخواران دیده می‌شود و اگر انسان  در تماس با حیوانات مریض و آلوده قرار گیرد و  یا با بافت‌های آلوده آنها مانند گوشت، احشاء و  پوست در تماس باشد، می‌تواند به این بیماری دچار شود.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان عامل این بیماری را یک باکتری میله‌ای شکل و غیرمتحرک  بنام باسیلوس‌آنتراسیس ذکر کرد و ابراز داشت: از ویژگی‌های مهم این باسیلوس‌ها می‌توان به تولید هاگ یا اسپوراست به اشاره کرد که به همین علت در محیط مقاومت زنده ماندن آنها بالا است.

جعفری عنوان کرد: ازجمله علایم این بیماری در دام می‌توان به مرگ ناگهانی دام اشاره کرد و قابل ذکر است که لاشه در مدت کوتاهی نفخ می‌کند و از منافذ طبیعی بدن دام خون قیری‌رنگ خارج شده که منعقد نمی‌شود.

وی گفت: بیماری در حیوانات عمدتاً به فرم گوارشی روی می‌دهد و انجام فعالیت‌های آموزشی و ترویجی، اقدامات قرنطینه‌ای دام، کنترل ورود و خروج بهداشتی دام به دامداری‌ها، رعایت اصول و ضوابط بهداشتی جایگاه نگهداری دام و انجام واکسیناسیون از مهمترین راه‌های پیشگیری این بیماری است.

 

نظر شما
ادامه