کد خبر: ۱۲۵۹۳
حکیم مهر - عدم توزیع علوفه ارزان‌قیمت که قرار بود توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بین گاوداران توزیع شود تا کاهش 200 تومانی شیر را شاهد باشیم، عملی نشد و این قشر در حال حاضر در شرایط نامناسبی همچون گندم‌کاران قرار دارند، زیرا هزینه‌ها کفاف خرید محصولشان را نمی‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: بخش کشاورزی در زمان هدفمندی یارانه‌ها بهترین پذیرش را در مقایسه با سایر بخش‌ها داشت.

موسی رهنمایی افزود: در سال جاری نیز کشاورزان با افزایش عجیب هزینه‌ها در بخش گندم، شیر، عسل، باغبانی و سایر بخش‌ها روبه‌رو شدند که این امر باعث افزایش قیمت شد.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه محصولات با قیمت کمتر به دست مصرف‌کننده برسد، نباید تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داد، برعکس باید از تولیدکننده حمایت کرد تا مصرف‌کننده در رفاه قرار گیرد.

رهنمایی با اعلام اینکه محصولات کشاورزی در زمان تولید نرخ منطقی مناسبی دارند، ادامه داد: افزایش غیرمنطقی و عجیب قیمت‌ها پس از تولید است که باید فکری به حال آن شود.

وی تصریح کرد: نظام صنفی از هر منفذ و روزنه امیدی که وجهه قانونی داشته باشد، پیگیر حق و حقوق کشاورزان است تا با قیمتی منطقی تولید انجام شود.

 

نظام صنفی پیگیر حق کشاورزان است

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی یادآور شد: پیگیری از وزارت جهاد کشاورزی و شرکت در شوراها و جلسات مختلف، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مختلف و همچنین مسئولان از مواردی است که این نظام صنفی برای احقاق حقوق کشاورزان استفاده می‌کند.

رهنمایی تأکید کرد: مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌اند که ارز مرجع همچنان به گندم و گوشت تعلق می‌گیرد، بنابراین باید سعی شود بخش کشاورزی و تولید تقویت شده و مشکلات بهره‌برداران مرتفع شود.

وی با اعلام اینکه گاوداران در حال حاضر موقعیت مناسبی ندارند، اظهار داشت: با کاهش نرخ 200 تومانی فروش شیر خام قرار شد که علوفه دولتی بین دامداران توزیع شود؛ در حالی که این توزیع تنها به اندازه 30 درصد نیاز آنها بود و مابقی را مجبور بودند دامداران با قیمت آزاد تهیه کنند.

رهنمایی همچنین گفت: دامداران تهرانی علوفه ارزان دریافت نکردند و در حال حاضر در شرایط نامطلوبی به تولید می‌پردازند.

وی در ادامه افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانست به وعده‌های خود در زمینه توزیع علوفه ارزان بین دامداران عمل کند.

 

در طول سال به علوفه‌های خشبی و کنسانتره نیاز است

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در گاوداری‌ها در طول سال به علوفه‌های خشبی و کنسانتره نیاز است. بنابراین باید فکری به حال این مشکل دامداران کرد، زیرا شرایط نامطلوبی را سپری می‌کنند.

رهنمایی ادامه داد: باید برای کشاورزان فضای کسب و کاری ترتیب داد که درآمدزا باشد و اقدامات انجام‌شده توسط مسئولان به‌گونه‌ای باشد که درآمد بخش کشاورزی بالا رود.

وی در پایان تصریح کرد: کشاورزان وقتی تولید موفق و مناسبی خواهند داشت که در رفاه بوده و هزینه‌های آنها با خرید مناسب محصولاتشان پاسخ داده شود.

 

نظر شما
ادامه