کد خبر: ۱۲۶۲۷
حکیم مهر - مدیر جهاد کشاورزی زرندیه، گفت: مقدار عسل تولیدی در این شهرستان از 22 تن در سال 1390 به بیش از 56 تن در سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، احمد قره‌بیگلو با تشریح عملکرد یک ساله جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه، گفت: این شهرستان دارای 60 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که حدود 42 هزار هکتار آن زیر کشت محصولات زراعی و باغی قرار دارد.

وی اضافه کرد: شهرستان زرندیه دارای 6000 هکتار گندم آبی، 8000 هکتار گندم دیم و 6400 هکتار مزارع جو آبی است که طرح مبارزه با سم غلات در 9000 هکتار از این اراضی انجام می‌شود.

او با اشاره به کشت صیفی‌جات زیرپلاستیکی در این شهرستان به عنوان یکی از روش‌های تولید محصولات جالیزی، گفت: جلوگیری از هدررفت آب، صرفه‌جویی در بذر، محافظت کشت از خطر تگرگ احتمالی، مبارزه با علف‌های هرز و کمک به زودرس بودن محصول از جمله ویژگی‌های کشت صیفی‌جات به این روش است.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود 200 هکتار طالبی به روش زیرپلاستیکی کشت شود، اظهار کرد: میانگین برداشت طالبی زیرپلاستیکی در این شهرستان حدود 50 تن در هکتار است. هم‌چنین 1850 هکتار از اراضی زرندیه زیر کشت صیفی‌جات می‌رود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان زرندیه در بخش دیگری از این گفت‌وگو، افزود: در سال گذشته افزون بر 37 هزار و 254 تن انواع محصولات دامی شامل گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ، عسل و آبزیان در این شهرستان تولید و به بازار عرضه شد.

قره‌بیگلو افزود: با تولید این میزان محصولات دامی، شهرستان زرندیه توانسته است در سال گذشته 19 درصد از تولیدات دامی استان مرکزی را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به این‌که در این مدت 7000 تن گوشت قرمز، 3000 تن گوشت سفید، 28 تن از آبزیان، 18 هزار تن شیرخام و 56 تن عسل تولید شده است، اظهار کرد: در این مدت با تولید 170 تن گوشت شترمرغ در زرندیه، 67 درصد از میزان تولید گوشت شترمرغ استان مرکزی به این شهرستان اختصاص یافته است.

او با اشاره به این‌که این شهرستان توانسته است بیشترین سهم در تولید تخم‌مرغ در سطح استان مرکزی را از آن خود کند، افزود: در طول سال 1391 از مجموع 9 واحد مرغداری این شهرستان 9700 تن تخم‌مرغ تولید شده است که 5. 34 درصد تولید تخم مرغ در سطح استان را تشکیل می‌دهد.

این مقام مسوول هم‌چنین از کسب رتبه سوم تولید عسل توسط این شهرستان در استان مرکزی بعد از خمین و شازند خبر داد و افزود: مقدار عسل تولیدی در این شهرستان از 22 تن در سال 1390 به بیش از 56 تن در سال گذشته افزایش داشته است.

قره بیگلو کاهش ریزگردها و وجود شرایط مساعد و تنوع گیاهی در بخش خرقان زرندیه را از دلایل افزایش میزان تولید عسل ذکر کرد و افزود: نوع پوشش گیاهی خاص و آب و هوای مناسب بخش خرقان زرندیه عسل تولیدی این شهرستان را از کیفیت مناسبی برخوردار کرده است.

 

نظر شما
ادامه