کد خبر: ۱۲۸۴۳

حکیم مهر - امروزه اختلاط در فراورده های گوشتی بالاخص محصولات چرخ شده ، به عنوان یکی از مهمترین مشکلات برخی واحدهای تولیدی در بخش صنایع غذایی به شمار می رود؛ بنابراین آزمون منشا گونه ای گوشت در کارخانه هایی که در تهیه محصولات خود از منابع پروتئین دامی بهره می برند، بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت : در بازرسی و نظارت دقیق بر تولید و عرضه محصولات با منشا دامی ، به کمک تکنولوژی ملکولی واکنش زنجیره ای پلیمراز و با استفاده از ژن های مسقر بر DNA میتوکندری ، مستمرا محصولات پروتتینی این واحدها را تحت کنترل دقیق خود قرار داده است.

دکتر مختاری افزود : در این روش از ویژگی های DNA میتوکندری و ژن های مسقر بر روی آن طی واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) به همراه نشانگرهای ملکولی طول قطعات برش یافته و همچنین به کمک آغازگرهای (Primers) اختصاصی گونه ای (ژن سیتوکروم b میتوکندری)، برای تعیین منشا گونه ای گوشت استفاده می شود.

وی تصریح کرد : در آزمایشگاه مرکز بررسی بیماری های طیور مازندران (دوک) ، ابتدا DNA محصول پروتئینی ، طی فرایند استخراج (Extraction) تهیه و توسط دستگاه ترمال سایکلر تکثیر می یابد؛ سپس به تانک الکتروفورز منتقل و در نهایت با استفاده از اشعه ماوراء بنفش (UV) باندهای تشکیل شده نمایان می گردند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: بدین ترتیب از تکنیک PCR برای تشخیص گوشت گونه های گاو ، گوسفند ، بز ، مرغ ، خوک و اسب به کمک آغازگرهای اختصاصی هر گونه حیوانی استفاده می شود.

مختاری ، سانتریفیوژ یخچالدار ، میکروتیوب فیلتردار ، دستگاه ترمال سایکلر ، باندهای نمایان بر روی ژل، مربوط به گونه های مختلف حیوانی ، دستگاه نمایان ساز و دستگاه الکتروفورز به همراه شانه و سمپلر (UV) را به عنوان تجهیزات مورد استفاده در آزمایش PCRنام برد .

نظر شما
ادامه