کد خبر: ۱۲۹۲۱
حکیم مهر - معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از اختصاص اعتباری بالغ بر 781 میلیارد ریال پژوهانه طی هفت مرحله اجرای آن به 17هزار و 605 دانشجوی دکتری واجد شرایط خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا،‌ دکتر سیدی، در اولین نشست «ارتقای هماهنگی‌های اجرایی پژوهانه» که با حضور 35 کارشناس پژوهانه دانشگاه‌های مجری طرح در وزارت علوم، مدیرکل مرکز برنامه ریزی و سیاستگذاری این وزارتخانه و معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: پژوهانه از پرهزینه‌ترین برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است زیرا به طور میانگین سالانه به چهار هزار و 400 نفر حدود 200 میلیارد ریال پژوهانه اختصاص یافته است. با این حال، از نظر ما این مبالغ هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی نیروی انسانی دانش مدار و با کیفیت است که اثرات، ثمرات و برکات آن در آینده بیش از پیش نمایان و جلوه گر خواهد شد.

وی گفت: دانشجوی دکتری با روحیه و متعهد خدمت به جامعه، منبع قدرت نرم و از نشانه‌های اقتدار نظام است که باید آنها را حفظ و تقویت کرد.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همچنین با اشاره به اینکه پژوهانه، طرحی در راستای حمایت از پژوهش و پژوهشگر است، تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده اجرای این طرح تأثیر مثبتی در ارتقای روحیه پژوهشگران، افزایش تولیدات علمی (چاپ مقالات علمی ) و کاهش شیب مهاجرت نخبگان به خارج از کشور داشته است.

سیدی با اشاره به اینکه اگر حمایت‌های بی دریغ و دلسوزانه دکتر سلطانخواه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نبود این طرح بقا و توسعه نمی‌یافت، اظهار کرد: پژوهانه طرحی بدیع و ابتکاری است که اجرای آن تاکنون در کشور سابقه نداشته لذا از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و از برکات دولت نهم و دهم محسوب می‌شود.

همچنین در این مراسم، روند توسعه اعطای هفت مرحله پژوهانه به دانشجویان دکتری طی چهار سال گذشته بررسی و اعلام شد.

در این نشست دکتر شریفی، مدیرکل مرکز برنامه ریزی و سیاستگذاری وزارت علوم نیز از سیاستگذاران، مسوولان و مجریان این طرح ملی تشکر کرد و خواستار تداوم اجرای آن شد.

در پایان این نشست میزگردی به منظور رفع اشکالات و ایرادات مشاهده شده در هنگام اعلام مشخصات دانشجویان واجد شرایط و نیز در مرحله تسویه حساب با آنها مطرح و بر پرهیز از برخی سخت‌گیری‌های غیرضروری و زمانبر در پرداخت پژوهانه به دانشجویان مشمول که با فلسفه و روح این طرح و آئین‌نامه اجرایی آن مغایرت دارد، تأکید شد.

 

نظر شما
ادامه