کد خبر: ۱۲۹۳

حکیم مهر -  مدیر مسئول حکیم مهر دوشنبه 5 بهمن ماه در برنامه زنده رادیویی کاوشگر 22 شبکه رادیویی جوان حضور یافت و درباره مسائل مختلف و مرتبط با موضوع حمایت از حیوانات به اظهار نظر پرداخت.
دکتر محمد لطفی‌زاده در این برنامه مهمترین کار برای حمایت از حیوانات را زدودن خرافات و اشتباهات رایج در جامعه درباره آلودگی و بیماریزایی حیوانات و تفکیک آنها از واقعیات عنوان کرد.
وی با اشاره به حرمت شکار تفریحی در دین اسلام خواستار توقف صدور مجوز شکار سازمان حفاظت محیط زیست شد و به ذکر حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرداخت که مطابق آن نباید حیوان را فریب داد و گول زد و سپس از برگزاری سیرک حیوانات انتقاد کرد و آن را کاری ناشایست دانست.
رئیس مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی در این برنامه با تحسین فعالیت خودجوش برخی شهروندان در غذادادن به حیوانات بی‌سرپرست در خیابان تأکید کرد : در صورتی که اصول بهداشتی رعایت و محیط زیست آلوده نشود و در ظرف مخصوص به حیوانات غذا داده شود و سپس جمع‌‎آوری و در سطل زباله مخصوص ریخته گردد این کار بسیار پسندیده است.
دکتر لطفی‌زاده همچنین با اشاره به وضعیت باغ‌وحش‌ها در ایران اظهار داشت : باغ وحش نباید تبدیل به زندان و شکنجه‌گاه حیوان شود و هر حیوانی را هم نمی‎توان در باغ وحش نگه داشت. مثلاً اخیراً می‎بینیم برخی گونه‌های سگ یا گربه در باغ وحش نگهداری می‌شود که کاری نادرست است. وی افزود : باغ وحشی که تنها چند قفس برای نگهداری حیوانات است با استانداردهای لازم در این زمینه فاصله زیادی دارد و باید اگر نمی‌توانیم محیط زیست طبیعی حیوان را در غالب پارک وحش تأمین کنیم حداقل آن محیط را به نوع طبیعی آن شبیه سازیم.
مدیر مسئول حکیم مهر با اشاره به معطل ماندن قانون حمایت از حیوانات خواستار توجه بیش از پیش مسئولین به این موضوع شد و از انجام آزمایشات غیرضروری در دانشکده های مختلف بخصوص تشریح بی‎مورد تعداد زیادی حیوانات به شدت انتقاد کرد.
وی با اشاره به حجم بالای تلفات حیوانات در آزمایشگاههای مختلف و با بیان مثالهایی در این زمینه هم گفت : متأسفانه اصول اخلاقی امروز علیرغم همه تلاشها در آزمایشگاهها و هنگام کار با حیوانات مختلف به خوبی رعایت نمی‎شود.
دکتر لطفی‌زاده همچنین ضمن تقبیح تله‌گذاری و به دام انداختن حیوانات و پرندگان و تصاحب آنان از سنگ پرانی به حیوانات و به جنگ انداختن خروس و کبک و غیره انتقاد کرد و خواستار توقف اینگونه اقدامات ناشایست شد.
مدیر مسئول حکیم مهر با اشاره به لزوم حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور و گونه‌های مختلف زیستی و جلوگیری از انقراض نسل حیوانات گفت : اگر عده‌ای به فکر حمایت از حیوانات نیستند لااقل از آزار حیوانات به شدت بپرهیزند.
مشروح و لینک این برنامه رادیویی به زودی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما
ادامه