کد خبر: ۱۲۹۷۲
حکیم مهر - با توجه به شرایط حساس کشور خودکفایی در عرصه‌های مختلف اقتصادی اهمیت بسیاری دارد که در این بین حوزه کشاورزی با رابطه مستقیمی که با تغذیه جامعه دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، قانون پنجم توسعه نیز در همین رابطه و به منظور حفظ ظرفیت تولید و میل به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی و دامی و همچنین اصلاح الگوی مصرف و گسترش کشاورزی صنعتی و دانش بنیان مواردی را برای اجرا مشخص کرده است.

در بند الف ماده 143 این قانون ارتقای راندمان آبیاری بخش و حداقل 40 درصد در سال آخر برنامه مشخص شده است که این امر باید از طریق اجرای عملیات زیربنایی آب و خاک از جمله طرح‌های تجهیز و نوسازی، توسعه شبکه‌ها، زهکش‌ها و روش‌های نوین آبیاری و اجرای عملیات به زراعی و به نژادی انجام شود.

در ادامه این ماده به مصرف آب کشاورزان پرداخته شده که دراین راستا مقرر شده است آب مورد نیاز کشاورزان به صورت حجمی براساس الگوی کشت هر منطقه و با استفاده از مشارکت بخش غیر دولتی تحویل شود.

همچنین شاخص بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش تولید محصول به ازای واحد حجم مصرفی نیز باید ارتقا یابد.

در ادامه مقرر شده است استفاده از کودهای آلی و زیستی (ارگانیک) در سطح مزارع و باغ‌های کشور حداقل در سقف یارانه سال آخر برنامه چهارم ترویج یابد و میزان مصرف این گونه کودها به 35 درصد از کل کودهای مصرفی برسد.

این ماده همچنین مقرر کرده است سند مالکیت کلیه اراضی کشاورزی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تا پایان برنامه تدوین و صادر شود.

این ماده همچنین به پوشش بیمه تولیدات کشاورزی نیز پرداخته و دولت را مکلف کرده است پوشش بیمه تولیدات بخش کشاورزی و عوامل تولید را به میزان حداقل 50 درصد از کل تولیدات تا پایان برنامه برساند.

 

نظر شما
ادامه