کد خبر: ۱۳۰۰۸
حکیم مهر - کپسول فضایی روسیه حامل تعداد زیادی جونده از جمله 50 موش و سمندر آبی پس از اقامت یک ماهه در مدار زمین به سلامت در جنوب غرب مسکو به زمین نشست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، کپسول فضایی Bion-M‌ با هدف بررسی نحوه تطابق بدن با شرایط بی وزنی به همراه 45 موش، 15 سمندر آبی، تعدادی مار، گیاهان مختلف و میکروفلور به ارتفاع 575 کیلومتری بالای زمین پرواز کرد.

این حیوانات درون پنج محفظه مخصوص قرار داده شده بودند که پس از رسیدن به مدار زمین، درب محفظه ها بصورت خودکار باز شده و در زمان بازگشت به زمین بسته می شدند.

کپسول فضایی با استفاده از سیستم چتر نجات مخصوص در منطقه اورنبورگ در یک هزار و 200 کیلومتری جنوب غرب مسکو به زمین نشست؛ براساس اعلام مرکز کنترل مأموریت روسیه، همه حیوانات موجود در این کپسول زنده به زمین بازنگشته اند، اما جزئیات بیشتری در خصوص تعداد حیوانات زنده اعلام نشده است.

آزمایشگاه تحقیقاتی در کنار محل فرود کپسول دایر شده است تا بلافاصله پاسخ بدن به شرایط این سفر فضایی و بازگشت به زمین را مورد ارزیابی قرار دهد.

محققان امیدوارند که داده های بدست آمده در این مأموریت یک ماهه بتواند روند سفر سرنشین دار به مریخ را تسهیل کند؛ روسیه برنامه سفر سرنشین دار به سیاره سرخ تا سال 2030 میلادی را در دستور کار دارد.

 

نظر شما
ادامه