کد خبر: ۱۳۲۳۹

حکیم مهر - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اعلام افزایش 18 درصدی جوجه‌ریزی در ایلام گفت: این استان با شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی مناسب مرتعی و زراعی و وجود بیش از 46 هزار هکتار باغ و 400 گونه گیاه دارویی از یک‌هزار و 400 گونه گیاهی موجود زمینه مناسبی برای پرورش زنبورعسل و تولید کیفی عسل دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، برزو هیبتیان افزود: در حال حاضر بیش از 170 هزار کندوی عسل توسط یک‌هزار و 400 نفر در استان پرورش داده می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 100 هزار کندوی مهاجر از استان‌های خوزستان، فارس، اصفهان، بوشهر، بندرعباس و یزد به مدت پنج ماه در استان مستقر می‌شوند و به تولید شهد، موم، گردو و عسل و از همه مهمتر به گرده‌افشانی کمک می‌کند. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: توسعه باغ‌ها از 46 هزار هکتار به 200 هزار هکتار پیش‌بینی شده که این مسئله توسعه زنبورداری را ضروری کرده است، زیرا به‌منظور گرده‌افشانی به ازای هر هکتار باغ وجود حداقل پنج کندوی زنبورعسل الزامی است. هیبتیان تصریح کرد: برآورد می‌شود عسل امسال در استان بیش از یک‌هزار و 700 تن باشد که نسبت به سال گذشته 700 تن افزایش تولید خواهد داشت. وی یادآور شد: عسل تولیدی چهارمحال و بختیاری به جهت رطوبت کم هوا، تنوع پوشش گیاهی و خاصیت دارویی که دارد از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است، به‌طوری که برآورد می‌شود امسال یک‌هزار و 200 تن از این محصول صادر شود. هیبتیان در پایان تأکید کرد: پرورش زنبورعسل به‌عنوان یکی از طرح‌های زودبازده و با حداقل سرمایه‌گذاری (150 میلیون ریال به ازای هر شخص) می‌تواند زمینه اشتغال دانش‌یافته‌ها و علاقمندان بخش کشاورزی را فراهم کند.

گفتنی است روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام در تماس با حکیم مهر، این خبر را که توسط خبرگزاری ایانا منتشر شده بی ارتباط با آن اداره کل و متناقض اعلام کرد.

 

 

نظر شما
ادامه