کد خبر: ۱۳۳۰۹
حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: برای نخستین بار در کشور و با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال آزمایشگاه و درمانگاه سیار دامپزشکی در خراسان ‌جنوبی افتتاح شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، محمدعلی رضایی ظهر امروز در ارتباط با پروژه افتتاح آزمایشگاه و درمانگاه سیار دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: بر اساس ماده 12 مدیریت بحران، این پروژه با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال راه‌اندازی شده است.

رضایی هدف از اجرای این پروژه را پدافند غیر عامل، واکنش سریع در برابر خطرات، حوادث غیر مترقبه و وقوع بحران عنوان کرد.

وی در ارتباط با پدافند غیر عامل، اذعان داشت: با توجه به مرز مشترک طولانی با کشور بحران‌زده افغانستان و استان سیستان و بلوچستان خطراتی از این طریق سلامت و بهداشت جمعیت دامی و بهداشت عمومی انسان‌ها را تهدید می‌کند.

مدیرکل سازمان دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه آزمایشگاه و درمانگاه سیار دامپزشکی یک مرکز تشخیصی و درمانی مجهز است؛ ادامه داد: در مواقع بروز بحران‌ها و به ویژه حملات بیوتروریستی این آزمایشگاه و درمانگاه سیار در برابر خطرات احتمالی واکنش سریع نشان می‌دهد.

رضایی در ارتباط با هدف دوم آزمایشگاه و درمانگاه سیار دامپزشکی که واکنش سریع در برابر خطرات است، تصریح کرد: استان خراسان‌جنوبی از وسعتی بالا برخوردار است که دارای یک سرمایه عظیم دامی بوده و پراکندگی آن در یک پهنه وسیع با فاصله طولانی از مراکز تشخیصی و درمانی مرکز استان مواجه است.

وی ادامه داد: آزمایشگاه و درمانگاه سیار دامپزشکی می‌تواند واکنشی سریع و مجهز برای اعزام در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محل وقوع کانون بیماری، تشخیص و انجام اقدامات اولیه درمانی برای پیشگیری از اپیدمی‌های غیرمترقبه ضروری محسوب می‌شود.

مدیرکل سازمان دامپزشکی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: با توجه به پهناور بودن استان خراسان‌جنوبی، حوادث غیر مترقبه از جمله، زلزله، سیل، طوفان و خشکسالی از قبیل خطراتی است که این استان را تهدید می‌کند.

رضایی ادامه داد: آزمایشگاه و درمانگاه سیار دامپزشکی در مواقع وقوع حوادث غیر مترقبه که جمعیت دامی استان و بهداشت عمومی جامعه را تهدید می‌کند، می‌تواند به عنوان مرکز تشخیص و درمان امدادی برای اعزام در کمترین زمان ممکن به محل وقوع اعزام شده و از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه نخستین آزمایشگاه و درمانگاه سیار دامپزشکی کشور است، یادآور شد: این آزمایشگاه و درمانگاه سیار در هر نقطه‌ای از استان می‌تواند مستقر شود.

مدیرکل سازمان دامپزشکی خراسان‌جنوبی عملکرد‌های آزمایشگاه و درمانگاه سیار دامپزشکی خراسان جنوبی را سه بخش تشخیص، نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و بخش میکروبیولوژی برشمرد.

 

نظر شما
ادامه