کد خبر: ۱۳۳۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: مسئولان خطر انتقال بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو را در فصل گرما جدی گرفته و اعتبار لازم برای تامین سم و نهاده‌های دامی مورد نیاز را در اختیار دامپزشکی قرار دهند.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: انگل‌های خارجی بدن دام عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها بین دام و از دام به انسان هستند و کنه‌ها با آغاز فصل گرما گسترش می‌یابند.

وی افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج از ابتدای سال تاکنون اقدام به سمپاشی اماکن دامی و بدن دام کرده که در این راستا بالغ بر 40 هزار متر مربع جایگاه، بیش از 43 هزار رأس دام با مصرف حدود 240 لیتر کنه‌زدایی شدند.

بمان‌دشتی بیان داشت: تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو یک بیماری حاد ویروسی و قابل انتقال از حیوان به انسان است که فرد به دنبال تماس با دام، خون و ترشحات لاشه دام آلوده، گزش کنه و تماس با خون و ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده مبتلا می‌شود.

این مسئول افزود: این بیماری در دام علامتی ندارد، اما در انسان در مراحل اولیه با علائمی مشابه سرماخوردگی و در مراحل پیشرفته با خونریزی داخلی، خونریزی لثه، ادرار خونی و... در صورت عدم اقدام به درمان به موقع با مرگ همراه است که میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری به 30 درصد می‌رسد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گروه‌های پرخطر در معرض این بیماری را دامداران، قصابان، دامپزشکان، کارمندان کشتارگاه‌ها و کارکنان بهداشتی درمانی برشمرد و گفت: علاوه بر آن احتمال ابتلا به این بیماری در همه افراد جامعه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که مدت زمان دفع عامل بیماری توسط دام تنها یک هفته از زمان آلودگی است در صورت کشتار غیربهداشتی دام توسط افراد ناوارد بدون لوازم حفاظتی، بهداشتی و در اماکن عمومی و منازل ویروس عامل بیماری سریعاً به افراد منتقل می‌شود.

بمان‌دشتی بر رعایت بهداشت دام و دامداری‌ها، جلوگیری از حمل و نقل غیرمجاز دام، نظارت بر کشتار بهداشتی دام، عدم ذبح دام در معابر عمومی، اجتناب از خرید گوشت‌های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی، نگهداری گوشت به مدت 24 تا 48 ساعت قبل از مصرف در یخچال و همکاری دامداران با ماموران دامپزشکی در امر تسهیل عملیات سمپاشی دامداری‌ها به منظور جلوگیری از انتشار بیماری تاکید کرد.

این مسئول از مسئولان استانی و شهرستان خواست با توجه به آغاز فصل گرما، هجوم و گسترش انگل‌های خارجی به ویژه کنه‌ها در دامداری‌ها و لزوم سمپاشی توام دام و دامداری در مبارزه با انگل‌های خارجی اعتبار لازم برای تامین سم و نهاده‌های دامی مورد نیاز شهرستان در اختیار دامپزشکی گذاشته شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
0
0
ببخشید من یه سوال دارم؟با دویست و چهل سم چقدر دام و جایگاه آن رو می توان بطور کامل و صحیح سم پاشی نمود؟(منظورم سمپاشی بود ها نه آب پاشی)
نظر شما
ادامه