کد خبر: ۱۳۶۸۱
حکیم مهر - تیلاپیا که یک نمونه وارداتی است، در مرکز تحقیقات کشاورزی مراحل بومی‌سازی خود را گذرانده است؛ به‌طوری که 61 هزار بچه‌ماهی تک‌جنسی رهاسازی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی یزد با اعلام این مطلب گفت: تیلاپیا یک ماهی وارداتی و گرمابی است که با آب کمتر و شور می‌توان آن را پرورش داد و یزد نیز با توجه به وضعیت آب و هوایی و خشکی زمین، مناسب برای پرورش این گونه است.

محمدعلی مبینی افزود: تیلاپیا که یک نمونه وارداتی است، در مرکز تحقیقات کشاورزی مراحل بومی‌سازی خود را گذرانده است؛ به‌طوری که 61 هزار بچه‌ماهی تک‌جنسی رهاسازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 15 تن از این گونه ماهی در استان تولید شده است که مصرف‌کنندگان از آن استقبال مناسبی کرده‌اند و باید حمایت کرد تا ذائقه مردم به سمت این آبزی هدایت شود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: هم‌اکنون هر کیلوگرم ماهی تیلاپیای وارداتی 20 هزار تومان است که اگر بتوان آن را به‌طور عمده در داخل کشور تولید کرد، این میزان به یک‌سوم کاهش می‌یابد.

مبینی تصریح کرد: با توجه به مجوز و تعداد بچه‌ماهی، دولت تسهیلات در اختیار پرورش‌دهندگان قرار می‌دهد؛ به‌طوری که محدودیتی در پرداخت آن وجود ندارد.

وی به تولید خاویار در یزد نیز اشاره کرد و یادآور شد: پنج مزرعه تولید خاویار به مساحت سه هکتار در استان وجود دارد که تاکنون پنج تن گوشت از آنها تولید شده است، اما هنوز به مرحله خاویار نرسیده است.

ممبینی تأکید کرد: در سال 88 مقدار زیادی بچه‌ماهی 100 گرمی در استان رهاسازی شد که هم‌اکنون وزن آنها به 30 کیلوگرم رسیده است که برای خاویاری شدن، باید به حدود 50 کیلوگرم برسند و حدود هفت تا هشت سال نیز از رهاسازی آنها بگذرد.

وی در پایان اظهار داشت: سالانه حدود 300 تن ماهی سردآبی و 300 تن نیز گرمابی در استان تولید می‌شود.

 

نظر شما
ادامه