کد خبر: ۱۳۹۹۰

حکیم مهر - در حالی که هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیران خود را در بخش‌های مختلف ازجمله ستاد تنظیم بازار مشخص نکرده است مرغداران در اقدامی خودسرانه با دور زدن این ستاد اقدام به افزایش قیمت تخم‌مرغ کرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، در هفته گذشته عرضه تخم‌مرغ در بازار مصرف کاهش یافته بود، به‌طوری که قیمت این محصول به شانه‌ای 9 هزار و 500 تومان هم رسید، در میادین میوه و تره‌بار نیز که باید نرخ مصوب هفت‌هزار و 450 تومان رعایت می‌شد، عرضه نشده و از روز پنج‌شنبه با یک افزایش قیمت ناگهانی به هشت‌هزار و 500 تومان رسید.

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب می‌گوید: مرغداران مانند گذشته محصول خود را به بازار عرضه کرده‌اند و کمبود تخم‌مرغ در بازار مصرف وجود ندارد؛ زیرا به یک‌باره نمی‌توان سطح تولید این محصول را کاهش داد.

دکتر فرزاد طلاکش می‌افزاید: هرساله تخم‌مرغ در پایان فصل تابستان با افزایش تقاضای صنایع غذایی روبه‌رو می‌شود و قیمت آن را در بازار مصرف بالا می‌رود، ولی امسال این اتفاق دو هفته زودتر افتاد.

وی خاطرنشان می‌کند: امسال صنایع غذایی در آستانه بازگشایی مدارس، خرید خود را زودتر از زمان هرساله آغاز کرده‌اند و باتوجه به امیدواری که به بهبود شرایط اقتصادی کشور داشتند، میزان خرید خود را بالا برده‌اند.

طلاکش یادآور می‌شود: مرغداران بعد از گذشت چند ماه از افزایش هزینه‌های تولید هنوز اجازه افزایش قیمت محصولات خود را نداشته‌اند و در حال زیان‌دهی هستند، این در حالی است که قیمت بسیاری از مواد غذایی افزایش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن درباره دلیل گران شدن قیمت تخم‌مرغ در بازار مصرف اظهار داشت: با بیان اینکه قیمت تخم‌مرغ را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید و نهاده‌ها، قیمت تمام‌شده محصول مرغداران نیز افزایش یافته است و دیگر برای آنها به صرفه نیست که آن را به نرخ سابق به‌فروش برسانند.

 

مرغداران در اقدامی خودسرانه قیمت تخم‌مرغ را گران کردند

در فاصله زمانی که تا انتصابات مدیران جدید در وزارت صنعت، معدن و تجارت و عدم تشکیل جلسه کارگروه تخصصی ستاد تنظیم بازار درباره نرخ مرغ و تخم‌مرغ به‌وجود آمده است، مرغداران در حرکتی خودسرانه اقدام به افزایش قیمت تخم‌مرغ کرده‌اند. هدایت‌اله اصغری در پاسخ به این سؤال که مرغداران بر اساس چه مجوزی اقدام به افزایش قیمت‌های خود کرده‌اند، تصریح می‌کند: به‌دلیل اینکه در چند وقت اخیر کارگروه تخصصی ستاد تنظیم بازار تشکیل جلسه‌ای نداده است و مرغداران تنها برای جبران ضرر و زیان خود اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: باید درباره قیمت کف و سقف نرخ تخم‌مرغ تجدیدنظر شود تا برای رعایت حال مصرف‌کنندگان اجازه افزایش قیمت بیش از سقف تعیین‌شده داده نشود و در زمانی نیز که قیمت محصول در بازار کاهش می‌یابد، دولت با اقدام به خرید محصول، تولید را برای مرغدار اقتصادی کند.

نماینده شرکت پشتیبانی امور دام در امور توزیع نهاده‌های طیور با بیان اینکه مشکلی بابت کمبود تولید تخم‌مرغ وجود ندارد، تأکید می‌کند: قیمت نهاده‌ها در مقطعی خیلی بالا رفت که در صورت ادامه آن روند امکان حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار وجود داشت، ولی اکنون مشکل نهاده برطرف شده و دولت نهاده‌ها را با ارز 1226 تومانی تأمین کرده و قیمت‌ها را در بازار مصرف به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

 

سازمان میادین نرخ هر شانه را 8500 تومان را درنظر گرفته است

اصغری همچنین می‌افزاید: به‌نظر می‌رسد که ستاد تنظیم بازار منتظر مشخص شدن انتصابات جدید در وزارت صنعت، معدن و تجارت نخواهد ماندو با فوریت تشکیل جلسه دهد؛ زیرا تعیین قیمت تخم‌مرغ یک فرمول و بحث کارشناسی بوده که توسط مسئولان قبلی نیز قابل انجام است.

محمدتقی محمدی عضو هیئت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن نیز درباره زمان برگزاری جلسه کارگروه تخصصی ستاد تنظیم بازار به خبرنگار ایانا می‌گوید: فعلاً سازمان میادین میوه و تره‌بار نرخ هشت‌هزار و 500 تومان را برای هر شانه  تخم‌مرغ در نظر گرفته است تا در این هفته ستاد تنظیم بازار تشکیل جلسه داده و نرخ مصوب آن را اعلام کند.

 

نظر شما
ادامه