کد خبر: ۱۳۹۹۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خوزستان، گیلان، تهران، کرمانشاه و یزد

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور خبر داد:
آغاز طرح ملی پایش آنفلوآنزای پرندگان در استان خوزستان


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور،زنبور عسل و کرم ابریشم دامپزشکی خوزستان از شروع طرح ملی پایش آنفلوآنزای پرندگان در استان خوزستان خبر داد.
دکتر بهمن جوشن با اعلام این خبر افزود: این طرح همزمان با سایر استان های کشور از تاریخ 26/5/1392 به مدت 1 ماه توسط اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در واحدهای صنعتی طیور پرورشی و طیور بومی روستایی اجرا می شود
وی  با بیان اینکه برنامه ملی پایش آنفلوآنزای پرندگان هر ساله در کشور اجرا میگردد گفت: در این طرح از طیور صنعتی و سنتی نمونه گیری سرمی و بافتی انجام شده و با انجام آزمایشات تخصصی روی نمونه های اخذ شده وجود عامل بیماری بررسی می شود.وی با اشاره به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یادآور شد: این بیماری ویروسی مشترک انسان و حیوانات است که به دلیل تلفات بسیار بالا در جمعیت پرندگان و ایجاد خسارات اقتصادی و همچنین مخاطرات جانی در موارد ابتلای انسانی مورد اهمیت ویژه ای توسط کشورها قرار گرفته است
 وی تصریح کرد: علیرغم هم مرز بودن استان خوزستان با کشور عراق و وجود تالاب بزرگ شادگان و کوچ پرندگان مهاجر و آزاد پرواز به این تالاب در فصول سرد، در پایش های سنوات قبل هیچ گونه علایمی از وجود عامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان (H5N1 و H7N1) در این استان مشاهده نشده است.

------------------------------

 

شهرستان آستانه اشرفیه پیشرو در تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در گیلان می باشد.


از ابتدای سال تاکنون بیش از 189 تن گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک تحت نظارت دامپزشکی درشهرستان آستانه اشرفیه تولید و عرضه شده است . 
دکتر محمد رضا موسی طالشی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آستانه اشرفیه اظهار داشت : در راستای اجرای طرح تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک درکشور از ابتدای سال تا کنون مقدار 189 تن گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک درشهرستان آستا نه اشرفیه تولید شده است.
وی در ادامه افزود : سیاست اصلی سازمان دامپز شکی کشور کاهش مصرف دارو علی الخصوص آنتی بیوتیک در واحدهای پرورش مرغ گوشتی می باشد. دراین راستا تعداد 6 واحد مرغ گوشتی درشهرستان آستانه اشرفیه با رعایت شرایط بیوسکوریتی و ضوابط بهداشتی براساس دستورالعمل بهداشتی  دامپزشکی جهت تولید مرغ  بدون آنتی بیوتیک فعا لیت نمودند . درطول دوره پرورش نمونه برداری های دوره ای در حین پرورش وقبل از کشتار بمنظور انجام آزمایشات لازم توسط کارشناسان این شبکه صورت گرفته است که پس از تا یید آزمایشگاه مرکزی با نظارت کارشناسان دامپزشکی درکشتارگاههای مجاز استان کشتار و اجازه توزیع و ومصرف داده شده است.
دکتر طالشی خاطر نشان کرد، شهرستان آستانه اشرفیه از شهرستانهای پیشرو در تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک بوده و درحال حاضر مقام اول را در استان دارا می با شد.

-----------------------------

 

کسب رتبه اول اداره کل دامپزشکی استان تهران درمسابقات قرانی

اداره کل دامپزشکی استان تهران موفق شد درمسابقات قرانی که در مورخ 10/4/92 درسازمان جهادکشاورزی استان تهران برگزارشد، توسط دکتر سید هادی موسوی در رشته تفسیرقران کریم رتبه اول و همچنین درآزمون ترجمه ومفاهیم قران کریم رتبه دوم راکسب کند.

 

-----------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کنگاور خبر داد :
انجام عملیات تست سل تعداد 5757 راس گاو و  گوساله در 5 ماهه اول92

با تلاش کارشناسان واحد سل شبکه دامپزشکی شهرستان کنگاور  طی هفته گذشته  بر روی تعداد2222راس گاو و گوساله دامداریهای شهرستان جهت شناسایی بیماری سل گاوی بعنوان یک بیماری قابل انتقال از دام به انسان ، تست تشخیصی بیماری سل(توبرکولین) انجام شد.

رامین سمیعیان سرپرست شبکه دامپزشکی کنگاور در استان کرمانشاه گفت : در مجموع طی 5ماهه اول سال جاری تعداد 5757راس گاو و گوساله در این شهرستان تحت پوشش تست سل قرار گرفت .

سمیعیان ادامه داد : با انجام تست فوق در راستای کنترل ، مبارزه ، پیشگیری و ریشه کنی بیماریهای دامی و قابل انتقال بین انسان ودام و به منظورصیانت از سرمایه دامی کشور و هم چنین ارتقاء سلامت و بهداشت عمومی جامعه علاوه بر کنترل بیماری ، امکان شناسانی دام بیمار و حذف آن وجود دارد .
سمیعیان گفت : این اقدام بهداشتی و ضروری برابر دستورالعملهای کنترلی سازمان دامپزشکی کشورانجام و باعث پیشگیری از وقوع احتمالی بیماری در جمعیت دامی و انسانی خواهد شد .

وی در پایان خاطر نشان کرد : با انجام تست تشخیص بیماری سل گاوی و در صورت احتمال  مثبت بودن بیماری در دام بلافاصله گاو یا گوساله فوق طی مراحل قانونی به کشتارگاه جهت ذبح انتقال داده می شود.

----------------------------

 

لزوم اخذ گواهی بهداشتی حمل مرغ زنده، از مرغداری به مقصد کشتارگاه

 

مسئول قرنطینه و امنیت زیستی دام اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر گفت: حمل طیور زنده بدون مجوز بهداشتی دامپزشکی می تواند موجب انتقال و شیوع بیماری های خطرناکی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و بدنبال آن آلودگی مناطق مختلف کشور شود. به همین دلیل خودروهای ورودی به کشتارگاه ها از نظر همراه داشتن گواهی بهداشتی و خودروهای خروجی از نظر همراه داشتن گواهی شستشوی قفس و خودرو، شدیدا کنترل خواهند شد.
       وی تصریح کرد: کماکان صاحبان واحدهای پرورش می توانند به منظور دریافت مجوز حمل بهداشتی به شبکه های دامپزشکی شهرستان خود مراجعه و نسبت به اخذ این مجوزها اقدام نمایند.
       خانم دکتر حسینی در پایان با بیان این نکته که حمل و نقل طیور و دام بدون داشتن مجوزهای بهداشتی لازم، چه در داخل و چه در خارج از استان ممنوع و سبب برخورد قانونی می گردد اظهار امیدواری کرد که با نظارت دقیق بهداشتی بیش از گذشته و همچنین رعایت شرایط کامل بهداشتی توسط مرغداران استان شاهد ریشه کن شدن بیماری ها و افزایش تولید در استان باشیم.

 

نظر شما
ادامه