کد خبر: ۱۴۴۱۳
حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: در نیمه نخست امسال واکسیناسیون 567 هزار و 450 نوبت‌سر علیه بیماری‌های مشترک بین دام و انسان در گیلان انجام شده است.
خبرگزاری فارس: واکسیناسیون 567 هزار نوبت‌سر بیماری‌های مشترک دام و انسان در گیلان

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر سهراب عاقبتی در جمع خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن 14 مهر روز ملی دامپزشکی اظهار کرد: این روز با نام «واکسیناسیون دامپزشکی برای بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماری‌های مشترک ویروسی و باکتریایی» نامگذاری شده است.

وی، با اشاره به بیماری‌های مشترک دام و انسان تصریح کرد: حدود هفت بیماری مشترک دام و انسان در گیلان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با برشمردن بیماری‌های مشترک دام و انسان تصریح کرد: بروسلز «تب مالت»، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، هاری و ... از جمله بیماری‌های مشترک دام و انسان است.

*واکسیناسیون بیش از یک‌میلیون نوبت‌سر علیه بیماری‌های دامی گیلان

به گفته وی، از یک‌هزار و 800 عامل بیماری‌زا، 800 عامل در گیلان شناسایی شده است.

عاقبتی با بیان اینکه 114 بیماری می‌تواند به انسان منتقل شود، خاطرنشان کرد: 156 بیماری مشترک دام و انسان، نوپدید است.

وی، واکسیناسیون مبارزه علیه بیماری‌های دامی و مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان را از جمله وظایف دامپزشکی عنوان کرد و ادامه داد: با تزریق مکرر واکسن در زمان‌های مناسب می‌توان از شیوع بیماری در دام‌ها جلوگیری کرد.

این مسئول با اشاره به انجام واکسیناسیون بیماری‌های دامی در گیلان افزود: در نیمه نخست امسال واکسیناسیون یک‌میلیون و 386 هزار نوبت‌سر علیه بیماری‌های دامی انجام شده است.

وی، ادامه داد: در مدت مذکور 567 هزار و 450 نوبت‌سر علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در گیلان واکسیناسیون انجام شده است.

این مسئول، تب برفکی را از بیماری‌های دامی برشمرد و گفت: بیماری تب برفکی بر خلاف دیگر بیماری‌ها واکسن‌های متفاوتی دارد و تزریق یک نوع واکسن نمی‌تواند همواره جلوی ابتلا به بیماری را بگیرد.

وی تب کریمه‌کنگو را بیماری مشترک بین انسان و دام دانست و تصریح کرد: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری خونریزی‌دهنده ویروسی و مشترک بین انسان و دام است.

عاقبتی اضافه کرد: این بیماری در انسان موجب مرگ و میر می‌شود و مخزن بیماری از حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، بز، سگ و ... است.

وی، مراحل اولیه بیماری در انسان را قابل درمان دانست و گفت: بیماری مذکور از طریق تماس با خون و مواد آلوده‌کننده دام مبتلا که حاوی ویروس است از جمله بافت و ترشحات دام مبتلا در هفته نخست منتقل می‌شود.

*مهار تب سه روزه دامی در گیلان

مدیرکل دامپزشکی گیلان به آخرین وضعیت تب سه‌روزه گاوی در گیلان اشاره کرد و متذکر شد: بیماری مذکور از اوایل خرداد امسال در گیلان وجود داشت و عامل آن ویروس بود.

وی، 30 درصد جمعیت دامی گیلان را آلوده به بیماری تب سه‌روزه ذکر کرد و یادآور شد: دو دهم درصد معادل 125 رأس دام تلف شدند.

عاقبتی، انتقال بیماری تب سه‌روزه به انسان را در حد صفر دانست و خاطرنشان کرد: از ابتدای شهریور امسال بیماری مذکور مهار شده است.

وی نظارت بهداشتی در تمام محصولات دامی را از دیگر وظایف سازمان دامپزشکی عنوان کرد و افزود: در کشتارگاه‌های دام و طیور قبل از کشتار و پس از آن نظارت می‌شود.

*تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی گیلان

این مسئول درباره بیماری هاری و جنون گاوی در استان تصریح کرد: هیچ گزارشی درباره بیماری‌های جنون گاوی و هاری در گیلان ارائه نشده است.

وی از تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی گیلان خبر داد و افتتاح  کشتارگاه صنعتی چاف لنگرود را در دهه فجر امسال عنوان کرد.

عاقبتی، متذکر شد: با افتتاح این کشتارگاه، پنج کشتارگاه سنتی شرق گیلان تعطیل می‌شوند.

 

نظر شما
ادامه