کد خبر: ۱۴۷۶۸
حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: در هفت ماهه امسال کمتر از یک درصد دام‌های دامداری‌های صنعتی استان به بیماری بروسلوز(تب مالت) مبتلا شده‌اند.

محمودرضا رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، اظهار کرد: هر چند واکسیناسیون دام‌های روستایی و عشایر انجام می‌شود اما متاسفانه آماری از میزان ابتلای این دام‌ها به تب مالت بنا به دلایل فنی در دست نیست و بیشترین مشکلات از این ناحیه نشات می‌گیرد.

وی ادامه داد: طرح تحقیقاتی و پژوهشی برای شناسایی دام‌های روستایی و عشایر مبتلا به تب مالت به تهران و استانداری پیشنهاد شده است که در صورت تصویب و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، این تحقیقات از جمعیت دو میلیون راسی دامهای سبک سنتی و عشایری انجام خواهد شد.

رسولی با بیان این‌که در حال حاضر از وضعیت ابتلا به تب مالت در میزان دام‌های روستایی و عشایر مطلع نیستیم، تصریح کرد: طبق جدول زمان‌بندی شده، واکسیناسیون دام‌ها بیش از صد درصد انجام شده و سعی کرده‌ایم واکسن‌ها بر مبنای کانون‌های بیماری‌ که از طرف دانشگاه علوم پزشکی معرفی می‌شود، تزریق شود.

وی با اشاره به این‌که تلاش می‌کنیم که راه‌های انتقال بیماری تب مالت را ببندیم، افزود: آموزش در دستور کار اداره کل قرار دارد به طوری‌که با کمبود اعتبارات در حد مقدورات این کار انجام می‌شود.

رسولی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از انتقال بیماری تب مالت طرحی تهیه و تدوین شده که به علت تامین نشدن اعتبار هنوز ابلاغ نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در ادامه راه‌های انتقال تب مالت به انسان را مصرف لبنیات و فرآورده‌های آلوده به ویژه شیر خام، پنیر آلوده و خامه غیرپاستوریزه و تماس انسان با دام آلوده عنوان کرد و افزود: در بسیاری از موارد، ابتلا به تب مالت به علت تماس مستقیم روستائیان با دام بوجود می‌آید. تماس با جنین سقط شده و ترشحات آن و آلودگی محیط زندگی روستایی نیز از جمله موارد انتقال بیماری است. دامها نیز از طریق تولید مثل و به علت سقط جنین دام و آلوده شدن محیط از طریق خوراک و تنفس به بیماری تب مالت مبتلا می‌شوند.

 

نظر شما
ادامه