کد خبر: ۱۵۳۴

حکیم مهر -  معاون بخش تحقیق و تولید واکسنهای انگلی موسسه واکسن و سرم سازی رازی گفت: 70 درصد طرح تولید واکسن سالک انجام شده و به زودی این واکسن وارد بازار می‌شود.

کسری اسماعیلی نیا در جمع خبرنگاران با اشاره به بیماری سالک و نحوه انتشار آن اظهار داشت: این بیماری از طریق پشه سالک انتشار می‌یابد و مخزن اصلی آن موش خرما و موش است که پشه سالک از طریق تماس با این حیوانات به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: این بیماری زخم‌های عمیقی در پوست ایجاد می‌کند که حدودا بین شش تا یک سال طول می‌کشد تا بهبود یابد.

اسماعیلی نیا خاطرنشان کرد: سال 67 سازمان بهداشت جهانی برنامه‌ای برای مبارزه با برخی از بیماریهایی که در طول چند دهه اخیر آمارشان کاهش پیدا نکرده بود، پی ریزی کرد که یکی از این بیماریها بیماری سالک بود که موسسه رازی را موظف به ساخت واکسنی در جهت رفع این بیماری کرد.

وی افزود:‌این واکسن توسط سازمان سرم سازی تهیه شده ولی به دلیل ناتمامی تحقیقات هنوز به پایان نرسیده است و حدودا 70 درصد این طرح انجام شده است.

معاون بخش واکسن‌های انگلی موسسه واکسن و سرم سازی رازی علت به پایان نرسیدن تحقیقات در این زمینه را ویژگی خاص این نوع انگل دانست و گفت: این انگل در دو نوع سالک مرطوب و سالک خشک می‌باشد که در شرایط‌های متفاوت واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

اسماعیلی نیا، اصفهان را منبع اصلی این بیماری در ایران دانست و اظهار داشت: علت شیوع این بیماری در اصفهان و به خصوص کاشان پر خاک بودن این نواحی است ولی در مناطقی مانند تهران که ساخت و ساز ساختمانهای زیاد انجام می‌گیرد و خاک کمتر است کمتر شیوع پیدا می‌کند. همچنین این بیماری در تهران تقریبا به طور کامل مهار شده است.

وی تاکید کرد: راه‌های انتقال این بیماری فقط از طریق پشه سالک است و دست دادن، بوسیدن و بقیه موارد عامل این بیماری نیستند.

اسماعیلی نیا اظهار داشت: این نوع بیماری در مناطق پرخاک و حاشیه شهرها بیشتر شیوع پیدا می‌کند و حاشیه شهرها بیشتر افراد فقیر سکنی دارند در نتیجه انتقال بیماری‌های انگلی در نواحی فقیر بیشتر صورت می‌گیرد.

وی در پایان اظهار داشت:‌ از جهتی که این بیماری در میان قشر فقیر بیشتر شیوع پیدا می‌کند باید داروهای این نوع بیماری رایگان عرضه شوند. این در حالی است که خرید این داروها در ایران پرهزینه و گران هستند و بیماران به داروهای رایگان دسترسی ندارند.

 

نظر شما
ادامه