کد خبر: ۱۸۰۳

حکیم مهر -  مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: در حال حاضر هر گونه جابه‌جایی دام ممنوع است مگر در شرایط خاص که باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی باشد.

 دکتر رفیعی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مبارزه با بیمای‌های انسان و دام از وظایف مشترک دامپزشکی و پزشکی است افزود: در زمینه مبارزه با بیماری هاری تعداد 4500 غلاده سگ واکسینه شدند که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش عملیات داشته‌ایم.

وی گفت: بیماری سل و تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است که 3 اکیپ فعال به گاوداری‌ها مراجعه و تست‌های مربوطه را انجام دادند.

رفیعی اضافه کرد: تعدد 53 هزار راس تست سل و از تعداد 33 هزار راس گاو خونگیری انجام شده است که نسبت به سال 87 یک درصد کاهش و درصد دام‌های مبتلا به تب مالت نیز کاهش 28 درصدی را داشتند.

رفیعی با بیان این که از فعالیت‌های دیگر سازمان دامپزشکی بحث نظارت بر دام‌ ها است اظهار کرد: در سال گذشته 98 تن لاشه آلوده در کشتارگاه‌های استان شناسایی و معدوم شد.

وی اضافه کرد: در عرصه نظارت بر فرآورده‌های دامی 57 تن در مراکز عرضه ضبط و از زنجیر چرخه مصرف خارج شدند.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان قم با بیان این که 295 میلیون دز واکسن‌های طیور در سطح دامداری‌های استان توزیع شد افزود: بر روی یک میلیون 870 هزار راس دام عملیات واکسیناسیون را انجام گرفت که در راستای پیشگیری و کنترل بیماری های دامی بود.

رفیعی با اشاره به اینکه حجم واردات دام در استان گفت: در سال گذشته 520 هزار راس گوسفند و بز و 52 هزار گاو وگوساله وارد استان شد.

وی گفت: در سال گذشته کارهای خوبی به عنوان طرح انجام شد که 77 طرح در زمینه اصلاح الگوی مصرف اجرا که 16 طرح از این تعداد جنبه‌ نوآوری داشت و برای اولین بار در کشور اجرا می‌شد.

رفیعی به طرح عرضه گوشت قرمز تازه خنک شده به عنوان مهمترین برنامه سازمان دامپزشکی استان در سال جدید اشاره کرد و افزود: این طرح 3 روز به صورت آزمایشی اجرا تا در نهایت برای اجرای نهایی آن تصمیم گیری شود.

وی اضافه کرد: در اجرای آزمایشی این طرح ارزیابی خوبی نسبت به کیفیت لاشه گزارش شد که لازمه اجرای آن همکاری همه دستگاه‌ها و حمایت مسوولین استان و همکاری صنف قصابان با برگزارکنندگان این طرح خواهد بود.

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیماری‌های تب برفکی و کریمه کنگو اظهار کرد:‌در حال حاضر هرگونه جابه‌جایی دام ممنوع است مگر در شرایط خاص که باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی باشد.

وی به طرح دیگری که برای اولین بار در کشور در استان قم در حال اجراست اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در کشور در کشتارگاه‌های استان نشانه‌گذاری لاشه‌های بز و گوسفند اجرایی شد که برچسب‌هایی با درج تاریخ تولید تاریخ کشتار،‌ سریال کشتار و نوع مصرف درج شده است که قابلیت بارکدگذاری هم دارد و قابل کندن و جعل نیست و نقش مهمی در ارتقای سلامت لاشه خواهد داشت.

 

نظر شما
ادامه