کد خبر: ۱۸۰۵۱

همزمان با هفته دولت ، مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در یک نشست خبری که در سالن جلسات جهاد کشاورزی استان برگزار گردید ضمن بیان عملکردها و فعالیت های یکساله اخیر به پرسش های خبرنگاران درحوزه های مختلف دامپزشکی پاسخ داد .
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : از ابتدای مرداد ماه سال گذشته تا اول مرداد امسال در استان جمعا بیش از 10میلیون و 547 هزار نوبت سر دام با مشارکت بخش خصوصی دامپزشکی علیه انواع بیماری های دامی واکسینه شده اند.
دکتر نادرپرور گفت : در مدت گفته شده ، جمعا 10 میلیون و 705 هزار نوبت سر دام سبک و سنگین علیه انواع بیماری ها واکسینه شده اند، که از این تعداد حدود 7 میلیون و 705 هزار نوبت سر توسط بخش دولتی به صورت کاملا رایگان و حدود 2 میلیون و 842  هزار نوبت سر ،  مایه کوبی توسط بخش خصوصی دامپزشکی بصورت بهاء دار صورت گرفته است .
دکتر پرور در خصوص کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیر و قابل انتقال از دام به انسان نیز گفت : تعداد دو میلیون و 398 هزار و 584 نوبت سر دام توسط اداره کل دامپزشکی استان علیه بیماری های مشترک واکسینه و در بخش پایش و مراقبت از بیماری های دامی نیز تعداد 646 هزار و 371 مورد بازدید بعمل آمده است .
دکتر پرورادامه داد : هم چنین در مدت زمانی گفته شده ، تعداد یک میلیون و 822 هزار و 602 راس سمپاشی بدن دام و حدود 4 میلیون و 763 هزار و 505 متر مربع جایگاه دام به منظور مبارزه با انگل های خارجی بدن دام توسط این اداره کل تحت پوشش عملیات سمپاشی قرار گرفت .
دکتر پرور ضمن اعلام افزایش 20 درصدی پوشش عملیات واکسیناسیون دامی ، نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت : در زمینه بررسی و مراقبت بیماری ها در جمعیت طیور استان نیز در یکسال اخیر بالغ بر 19 میلیون و 800 هزار قطعه جوجه ریزی تحت نظارت اداره طیور دامپزشکی صورت پذیرفته و جهت پیشگیری از بروز بیماری های طیور و حفظ این سرمایه ملی تاکنون بالغ بر 180 میلیون نوبت واکسیناسیون بر روی جمعیت طیور استان توسط بخش خصوصی دامپزشکی و با نظارت بخش دولتی انجام شده است .
دکترپرور گفت : هم چنین در طرح واکسیناسیون طیور بومی که با همکاری بخش خصوصی صورت گرفت تعداد 146 هزار و 480 قطعه طیور بومی به صورت کاملا رایگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند .
مدیرکل دامپزشکی استان هم چنین در حوزه نظارت بر عرضه فرآورده های خام دامی گفت :        از حدود بیش از 65  هزار و 300 مورد بازرسی از مراکز عرضه کننده محصولات دامی در سطح استان طی مدت یکسال اخیر، تعداد 4 هزار و 970 مورد غیربهداشتی مشاهده که طی 920 مورد نمونه برداری انجام شده و تعداد 4800 مورد آزمایش بر روی نمونه ها، نهایتا منجر به تشکیل 378 فقره پرونده قضایی شد و در این راستا 105 مرکز غیربهداشتی عرضه کننده این فرآورده ها نیزبا همکاری دستگاه قضایی پلمپ گردید .
دکتر پرور همچنین به گزارش سازمان بهداشت جهانی در خصوص انتقال بیماری دام به انسان اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش منتشره از تعداد حدود 1709بیماری که تاکنون شناخته شده بیش از832 مورد که حدود 50 درصد بیماری هایی نظیر تب مالت، هاری، آنفولانزای فوق حاد، سیاه زخم، تب کریمه کنگو و بسیاری از بیماری های دیگر را شامل می شود از طریق دام و فرآورده های خام دامی آلوده به انسان منتقل می شود.
وی یادآور شد: از مجموع 156 عامل بیماری زای نوپدید در جهان ، تعداد 114 مورد از آن ها که در حدود 73 درصد است از دام و فرآورده های خام دامی آلوده به انسان منتقل می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه و با اشاره به اینکه کرمانشاه از دیرباز جزو قطب های کشاورزی و دامپروری کشور مطرح بوده است، خاطرنشان کرد: از آن جایی که حدود پنج میلیون واحد دامی سبک و سنگین، زنبور عسل و طیور به ارزش تقریبی سه هزار میلیارد تومان در استان وجود دارد حفظ و حراست از این سرمایه های عظیم بر عهده دامپزشکی می باشد .
وی، حراست از سرمایه های دامی استان شامل دو میلیون و 500 هزار راس گوسفند و بز، قریب به دویست و20 هزار گاو و گوساله، ظرفیت  30 میلیون قطعه جوجه ریزی و بالغ بر14 هزار تن تولیدات آبزی پروری و بیش از 200 هزار کندوی زنبور عسل در سال را در مقابل تهدیدات بیماری های قابل انتقال به انسان و بیماری های واگیر و تک گیر دام ها مسئولیت مهم دامپزشکی استان عنوان کرد .
دکتر پرورادامه داد : در استان تعداد 9 کشتارگاه صنعتی دام و طیور وجود دارد که در حال حاضر از این تعداد ، 6 کشتارگاه صنعتی دام وطیور تحت نظارت دامپزشکی مشغول انجام فعالیت           می باشند .
وی همچنین با اشاره به وجود 18 مرکز تولید خوراک دام ، از وجود 47 داروخانه دامپزشکی،            4 واحد آزمایشگاه دامی ، مجموعا 61 مرکز اشتغال به امور درمان ، پیشگیری و مرکز مایه کوبی دامپزشکی ، 5 شرکت تولیدی دارو ومکمل و 9 شرکت توزیع و پخش دارو و واکسن دامپزشکی در استان خبر داد .
دکتر پرور در حوزه قرنطینه دامپزشکی نیز از صدور بیش از 100 هزار گواهی حمل بهداشتی صادرشده توسط این واحد در یکسال اخیر خبر داد و گفت : هم چنین در راستای مبارزه با قاچاق دام از طریق ایجاد پست های قرنطینه در گلوگاه های تعیین شده و با همکاری نیروی انتظامی و مرزبانی ، تعداد نزدیک به 2 هزار و 500 راس دام سبک و سنگین کشف و تحویل مراجع ذیربط گردید .
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه به طرح پایش آنفولانزای فوق حادطیور در استان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف پایش و مراقبت ازبیماری های مذکور به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلونزای فوق حاد طیور و حفاظت از سرمایه های طیور استان و با توجه به اهمیت بسیار زیاد این بیماری در بهداشت عمومی بعمل آمد.
وی گفت : در این طرح تعداد 11 هزار و 856 مورد از جمعیت طیور استان ، شامل طیور بومی و صنعتی بازدید بعمل آمد که تعداد 4 هزار و 628 مورد نمونه اخذ و در نهایت طی بیش از 10 هزار مورد آزمایش صورت گرفته خوشبختانه از نظر ابتلاء به این بیماری استان پاک و عاری از بیماری مذکور اعلام می گردد.
دکتر پرور به پرورش دهندگان طیور در استان تاکید نمودند : با توجه به این که با نزدیک شدن به فصل سرما و کوچ پرندگان مهاجر احتمال انتقال بیماری وجود دارد در صورت مشاهده تلفات غیرعادی و ناگهانی در جمعیت طیور در اسرع وقت موارد را جهت بررسی به شبکه های دامپزشکی شهرستان های استان گزارش نمایند .
وی هم چنین به عموم مردم اکیداً توصیه نمود :گوشت مصرفی خود را از مراکز عرضه مجاز که مهمور به مهر دامپزشکی می باشند تهیه و در صورت مشاهده گوشت و فرآورده های خام دامی مشکوک (از نظر بهداشتی) ، مراتب را با شماره تلفن 37246325 شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه و یا کد رایگان 1512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع رسانی نمایند .
 دکترپرور همچنین به برخی اقدامات شاخص انجام گرفته توسط اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه طی یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: نظارت مستمرناظرین شرعی برای نظارت برذبح شرعی دام و طیور در تمامی کشتارگاه ها، بکار گیری 55 نفر از مسئولین فنی، بهداشتی در واحدهای عرضه کننده، توقیف بیش از 2 هزار راس دام قاچاق ، تشدید مقررات قرنطینه ای ، بهداشتی در خصوص حمل و نقل دام و طیور زنده و فعال نمودن و راه اندازی آزمون تشخیص نوع گوشت بر اساس تکنیکPCR  درآزمایشگاه دامپزشکی استان از جمله این اقدامات بوده است.
وی همچنین با اشاره به کشتارهای غیرمجازخیابانی صورت گرفته که در سطح شهر کرمانشاه و چند شهرستان استان نمود بیشتری دارد، از مردم خواست تا برای حفظ سلامت خود جدا از خرید گوشت توسط افرادی که کشتار خیابانی انجام می دهند خودداری و گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر که مهمور به مهر دامپزشکی هستند خریداری نمایند.
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه همچنین با اعلام سامانه تلفنی رایگان 1512 این اداره کل، گفت: هم استانی های کرمانشاهی می توانند سوالات خود را در خصوص مسائل بهداشتی دامپزشکی با این شماره تماس مطرح نمایند.
دکترپرور با بیان این که ارایه خدمات و فعالیت های دامپزشکی یکی از مصادیق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی و سلامت جامعه است گفت : امیدواریم مجموعه کارکنان دامپزشکی استان با تلاش   شبانه روزی خود بتوانند علی رغم وجود مسایل و مشکلات و حتی تهدید سلامتی خود، سلامت جامعه و شهروندان را تامین نمایند.
وی هم چنین از ورود دو بیماری غیربومی لمپی اسکین در جمعیت دام سنگین و بیماری VHS در صنعت آبزی پروری استان خبر داد و گفت : با تلاش های شبانه روزی کارکنان دامپزشکی که با حمایت مسئولین و همراهی پرورش دهندگان  همراه بود خوشبختانه این دو بیماری به شکل کامل کنترل گردید .
در ادامه دکتر پرور از پیگیری های بعمل آمده توسط این اداره کل ، جهت پرداخت غرامت به دامداران خسارت دیده از بیماری های اشاره شده خبر داد .
در پایان نشست نیز خبرنگاران سوالاتی در زمینه مسایل مختلف دامپزشکی عنوان و دکتر نادر پرور به سوالات طرح شده پاسخ لازم را ارایه نمود .

 

 

نظر شما
ادامه