کد خبر: ۱۸۷۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
متأسفانه به رسم معمول پرداخت به چنین موضوعاتی چند مورد با هم مخلوط و معجونی رسانه‌ای فراهم شده که شیرینی آن بیش از اندازه است و گلو را می‌آزارد!/ضمن لزوم دوری از فرهنگ نادرست (و نه لزوماً هر آنچه در غرب موجود است) غرب ، نگهداری از حیوانات از بعد بهداشت و سلامت به شرط مراجعه منظم به دامپزشک هیچ خطری در پی نخواهد داشت...

حکیم مهرخبرگزاری مهر با انتشار تصاویر زیر با انتخاب تیتر ( سگ و گربه های پشمالو ؛ نماد کلاس یا... ) نوشت :

تمایل به نگهداری از حیوانات که به تقلید از فرهنگ غرب‌ چند سالی است در ایران رواج یافته این حیوانات را گاه تا جایگاه همدم برخی شهروندان ارتقاء داده است. در حالی که این امر با اعتقادات مذهبی و هنجارهای جامعه ما تناسبی ندارد و دربردارنده مشکلات مختلف بهداشت جسمی و روانی است.

 

توضیح حکیم مهر : ضمن آنکه تقلید از فرهنگ نادرست غرب بجای خود محکوم است اما اشاره به همدم بودن حیوانات با انسان که ناشیانه در تیتر این گزارش تصویری به عنوان شاخصی منفی از نگهداری حیوانات انعکاس یافته نشانه برخورد متعصبانه و متأسفانه بدون بهره‌مندی از دانش است. شایسته بود پیش از انتشار چنین مطلبی با مراجعه به فرهنگ واژگان ترجمه فارسی عبارت Companion Animals رؤیت و در این رابطه تحقیقی انجام می‌شد تا عکاس و دست اندرکاران آن خبرگزاری بدانند این حیوانات را به این ویژگی مثبت (همدم بودن) می‌شناسند و این ویژگی به هیچ وجه منفی نیست! متأسفانه به رسم معمول پرداخت به چنین موضوعاتی چند مورد با هم مخلوط و معجونی رسانه‌ای فراهم شده که شیرینی آن بیش از اندازه است و گلو را می‌آزارد! نگهداری از حیوانات حتی به عنوان همدم تقلید از فرهنگ غرب نیست و حتی در پیشینه مذهبی و ملی ما این نکته به چشم می‌خورد. انتظار آن بود که اگر قرار است نادرستی تقلید از فرهنگ غرب به تصویر کشیده شود از انواع مفاسدی که گریبانمان را در جامعه می‌فشارد و ناشی از تقلید محض از اقتصاد و اندیشه‎‌های غربی است با حساسیتی مضاعف تصاویری انعکاس می‌یافت. اگر مقصود از انتشار چنین گزارشی تقبیح فرهنگ بی‌بندوباری و دوری از مذهب و بی‌قیدی است -  که بجای خود لازم است -  تصاویر منتشر شده از محیطی کاملاً قانونی و علمی و بهداشتی این موضوع را به ذهن متبادر نمی‌سازد و توهین به هموطنانمان هم محسوب می‌گردد.

نگهداری از حیوانات در تیتر این گزارش تصویری دربرگیرنده مشکلات مختلف بهداشت جسمی و روانی برشمرده شده است. جای بسی تأسف است که آن خبرگزاری معتبر چنین خطایی را مرتکب شده و چنین به اشتباه در مسند قضاوت قرار گرفته است. آیا به تصویر کشیدن کلینیک دامپزشکی و تلاش دامپزشکان خدوم در پیشگیری از بیماریهای مختلف حیوانات و حتی انواع قابل انتقال به انسان آن و اهتمام ویژه به مسئله بهداشت در آن محیط از معاینه گرفته تا واکسیناسیون و غیره به تنهایی تناقض تصویر با تیتر را به بیننده القا نمی‌کند؟ از سویی دیگر انتظار می‌رود در این موارد قبل از قضاوت‌های اینچنین و ارائه نظرات بدیع کارشناسانه (!) با متخصصین مرتبط با موضوع مشورتی صورت پذیرد تا موارد متعددی از درمان انواع بیماریها با منشاء روحی و روانی با کمک حیوانات (Pet Therapy) تقدیم گردد.

ضمن لزوم دوری از فرهنگ نادرست (و نه لزوماً هر آنچه در غرب موجود است) غرب ، نگهداری از حیوانات از بعد بهداشت و سلامت به شرط مراجعه منظم به دامپزشک هیچ خطری در پی نخواهد داشت و در صورتی که شیوه نگهداری در تضاد با قوانین رسمی کشورمان و از بعد مذهبی خلاف فتاوای مراجع معظم (و نه سلیقه سایر اقشار از جمله آن خبرگزاری محترم) نباشد، سبب نگرانی نیست!

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
-
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۳
0
0
کاش اسم خبرنگار رو هم قید می کردین و ای کاش دامپزشکان باهم هم صدا به این موارد اعتراض می کردند
س.م.
|
-
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
از خبرگزاری مثل مهر نباید انتظار بیشتر ار این ها رو داشت!
دکتر وحید
|
-
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
0
با ید یاد بگیرند که انسان تنها موجود روی زمین نیست ، بهتره با هم بودن رو تمرین کنند.
نظر شما
ادامه