کد خبر: ۱۹۱۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
برخی به خاک سیاه نشسته‌اند/کامیون کامیون گاو از سیستان وارد شده/هشدار بدهیم مسئولان ناراحت می شوند/به بعضی در شیلات گفته شود از دامپزشک استفاده کنید ناراحت می شوند/در سیدنی برای 20 هزار قطعه مرغ یک دامپزشک ایرانی دارند/مخالف الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت هستم/
nabi.JPG

حکیم مهررئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران علیرغم تکذیب استاندار سیستان و بلوچستان درباره شیوع تب برفکی با منشاء این استان گفت: متأسفانه واردات بی‌رویه دام به کشور باعث بروز بیماری‌های جدید مانند تب برفکی وارداتی از هند شده است.

دکتر ناصر نبی‌پور صبح شنبه 4 اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی دامپزشکی در جمع خبرنگاران در محل جامعه دامپزشکی ایران اعلام کرد: شانزدهمین کنگره ملی جامعه دامپزشکی ایران روزهای هفتم تا 9 اردیبهشت ماه در محل سالن همایش‌های رازی در تهران برگزار می‌شود.

وی در مورد بیماری تب برفکی گفت: متأسفانه واردات بی‌رویه دام از کشورهای شرق باعث شده سویه جدید تب برفکی موسوم به O هندی به کشور وارد شده که روزانه کامیون کامیون گاو از منطقه سیستان وارد ورامین شده و متأسفانه بیماری تب برفکی در بسیاری از گاوداری‌های منطقه پدید آمده است.
نبی‌پور گفت: گرچه قرنطینه‌های سازمان دامپزشکی مقررات سخت‌گیرانه‌ای در مورد واردات دام زنده اعمال می‌کنند، اما عدم توجه به واردات شیر خشک در سالهای گذشته باعث شد، کارخانه‌ها شیر خام دامداران را خریداری نکرده و در نتیجه دامداران گاوهای شیری خود را که زیر 20 لیتر در روز شیر می‌دادند، روانه کشتارگاه کرده و این امر باعث کاهش زاد و ولد گوساله‌ها و کمبود گوشت شد که متأسفانه با اقدام عجولانه برای تعدیل قیمت گوشت به جای واردات گوشت یخ‌زده اقدام به واردات دام زنده کردند.
رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران تصریح کرد: حجم بالای واردات دام زنده از کشورهای شرقی با توجه به اینکه در آن کشورها مراقبت‌های بهداشتی دامپزشکی انجام نمی‌شود، باعث ورود انواع بیماری‌ها به کشور شده و این بیماری از منطقه ورامین به سایر نقاط کشور رسوخ پیدا کرده است.
وی گفت: متأسفانه برخی از گاوداران ورامینی به خاک سیاه نشسته‌اند.
نبی‌پور تصریح کرد: واردات دام زنده بدون توجه به عواقب آن باعث ماندگار شدن بیماری‌های دامی در کشور و صرف هزینه‌های کلان ملی می شود همانگونه که در سالهای قبل بیماری تب برفکی در انگلستان باعث بحران در آن کشور شد.
وی افزود: متأسفانه فضا به گونه‌ای است که اگر تشکل‌های بخش خصوصی نسبت به واردات بیماری تب برفکی به کشور هشدار دهند، برخی از مسئولان ناراحت می‌شوند که چرا این امر اعلام شده است.
رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران یکی از مشکلات بزرگ دامپزشکان را افزایش دانش‌آموختگان جوان در این رشته دانست که بدون داشتن زمینه کاری هر روز از دانشگاه‌های مختلف کشور خارج می‌شوند.
نبی‌پور افزود: در حالی که حداکثر دامپزشک در کشور با توجه به جمعیت دامی 120 میلیون واحد در کشور حدود 10 هزار دامپزشک مورد نیاز است در حالی که در حال حاضر 20 هزار دامپزشک فارغ‌التحصیل در مقاطع مختلف در کشور وجود دارد.
نبی‌پور افزود: برخی از مسئولان در سازمان‌های تخصصی از جمله شیلات قرار گرفته‌اند که هیچ تخصصی از این رشته ندارند و اگر به آنها گفته شود از دامپزشکان خبره استفاده شود حتی ناراحت می‌شوند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر دو برابر ظرفیت لازم کشور دامپزشک وجود دارد به گونه‌ای که در سیدنی استرالیا برای 20 میلیون قطعه مرغ تخم گذار تنها یک دامپزشک آن هم ایرانی به نام دکتر فدوی مشغول کار است اما در ایران برای یک میلیون قطعه مرغ یک دامپزشک وجود دارد اما با این وجود تعداد دامپزشکان بیش از نیاز کشور برآورد می‌شود.
رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران در مورد طرح دامپزشک روستا گفت: اگر حقوق دامپزشکان توسط دولت پرداخت شود می‌توانند در این طرح موفق باشند وگرنه روستاییان توان استخدام دامپزشک در روستا را ندارند.
نبی‌پور همچنین با بیان اینکه هیچ سنخیتی بین حرفه دامپزشکی و پزشکی از نظر فنی وجود ندارد، اما در هماهنگی کامل با یکدیگر می‌توانند به بهداشت جامعه کمک کنند، گفت: به هیچ وجه موافق انتقال سازمان دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت نیستم و معتقدم باید سازمان دامپزشکی به عنوان یک سازمان حاکمیتی مستقل و مقتدر عمل کند و دامپزشکان دولتی این سازمان به هیچ وجه در کار اجرایی دخالت نکنند، بلکه فقط به سیاست‌گذاری و مسائل حاکمیتی و نظارت عالیه بپردازند.
وی قانون سال 1351 سازمان دامپزشکی را یکی از قوانین محکم در این رشته دانست و گفت: باید به اجرای این قانون به درستی عمل شود و انتقال سازمان به جای دیگر دردی دوا نمی‌کند.
نبی‌پور تصریح کرد: اگر از 800 بیماری مشترک بین انسان و دام با همکاری وزارت بهداشت و مجموعه دامپزشکی کشور در مورد 4 تا 5 بیماری به خوبی رفتار شود جلوی بیماری‌ها گرفته می‌شود.
گودرز ادیب راد عضو هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران هم در این نشست خبری با اشاره به اینکه جامعه دامپزشکان ایران از سال 1320 شروع به فعالیت صنفی و حرفه‌ای کرده است، گفت: نخستین کنگره دامپزشکی کشور در سال 1343 با حضور بزرگان و بنیان‌گذاران دامپزشکی ایران برگزار شد.
ادیب راد افزود: به تدریج با افزایش دانش‌آموختگان رشته‌های دامپزشکی به گونه‌ای که امروز 15 دانشکده دامپزشکی در کشور وجود دارد -  احتمالاً منظور دانشکده های دولتی است -  و 20 هزار دامپزشک فارغ‌التحصیل روانه جامعه شده -  بیش از این تعداد است و متأسفانه آمار این عضو باسابقه جامعه دامپزشکان ایران دقیق و صحیح نیست! -  ، در حالی که کمتر از نصف از این رقم مورد نیاز است باعث بروز مشکلاتی برای این رشته شده است.
عضو هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران گفت: در کنگره 16 دامپزشکی دو هزار شرکت‌کننده با بیش از 1500 مقاله حضور دارند که 350 مقاله به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
-
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
آقای دکتر نبی پور بایستی توجه داشته باشند که از یکطرف سازمان دامپزشکی کشور در شکل و محتوا دارای مشکلات اساسی می باشد که بدلیل تصاحب مسئولیتهای این سازمان توسط افراد شناسنامه دار غالبا غیر متخصص و آگاه اصلاح ساختا و محتوای آن همیشه با چالش و تنش همراه بوده است ، شما تصور کنید مثلاً یکنفر بدون هیچ سابقه ایی بشود مدیر کل قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور لذا انتظار اینکه او درک درستی برای جلوگیری از ورود سروتیپهای جدید تب برفکی بداخل کشور داشته باشد عبث است از طرفی بخش خصوصی ما هم در شبکه هایی خاص بوجود آمده که نمی توانند از حقوق حداقلی خود دفاع کنند
باران
|
-
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
بهتر است آقای دکتر کمی با تاملتر صحبت فرمایند!سنخیت بین پزشکی و دامپزشکی کم نیست!
کارشناس
|
-
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
علت واضحی برای عدم الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت نگفتن باید بصورت سراسری از بین کلیه فارغ التحصیلان و شاغلان این رشته در این مورد رای گیری شود
همکار سازمان
|
-
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0

جناب آقای دکتر نبی پور فرمودندکه
هیچ سنخیتی بین حرفه پزشکی و دامپزشکی از نظر فنی وجود ندارد.
این سخنان عمق ناآگاهی و عدم توانایی درک
علمی شخصی را بر ملا می سازد که
متأسفانه بر مسند چنین پست مهمی نشسته است.

جناب آقای دکتر!!!؟ روز بروز در تمام دنیا این موضوع مشخص تر می شود که پزشکی منهای دامپزشکی یعنی هیچ.

آیا کنترل سل، بروسلوز، آنفوانزا، هاری، شارین، آلودگی مواد غذایی با منشا دامی
از نظر باقیمانده های دارویی، سموم کشاورزی، مایکوتوکسینها نشانه سنخیت نیست؟ پس نشانه چیست؟؟؟

آیا اتحادیه اروپا مانند شما و دارو دسته شما فاقد توانایی علمی بود که شعار بهداشتی سلامت غذایی از سطح مزرعه تا میز غدا خوری را توسط مدیریت بهداشت خود سر لوحه تمام اقدامات سلامت قرار داده است.

جدا باید عزا بگیریم که هم اکنون افراد این چنینی صاحب تریبون هستند و نه تنها کاری برای حل مشکلات دامپزشکی نمی کنند بلکه بر آن اضافه هم می کنند.

به راستی دهها سال فعالیت سازمان مظلوم دامپزشکی در وزارت کشاورزی و وارث آن جهاد کشاورزی آیا منجر به ترقی روز افزون دامپزشکی شده است یا تضعیف آن.

آیا وجدان شما متآثر نمی شود که در ادارات شهرستانها و آنجاهایی که زورشان می رسد دکتران دامپزشک از یک فوق دیپلم یا دیپلم آنهم در رشته های غیر مرتبط
دستور می گیرند؟ آیا وضعیت تب برفکی را نمی بینید؟ آیا اینها نشانه پیشرفت در مجموعه ای است که برای مسایل علمی کمترین ارزشی قایل نیستند و تمام هم و غم افراد آن طوری است که به چه شکل سر دامیزشمی کشور را زیر آب کنند و آن را به هر نحوی که شده در چهار چوب علوم دامی مستحیل کنند؟ واقعا در اینجا بر دامپزشکی لازم است که حدقل سکوت نکند.
دامپزشک
|
-
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
0
0
اظهارات ایشان در عدم انطباق دامپزشکی با پزشکی صجبت های کاملا صحیح است. آنهایی که خواهان تلفیق به پزشکی هستند درکی از دامپزشکی ندارند.
یک همکار
|
-
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
0

هیچ کس سخن از انطباق نگفته است.

بحث جناب آقای دکتر نبی پور عدم سنخیت فنی بین کار های بهداشتی در پزشکی و دامپزشکی است.

در حالی که وجود سنخیت فنی و کاری در حوزه وظایف کنترلی بهداشتی سازمان و نه انطباق امری اظهر من الشمس است.

از این گذشته آیا نامه حداقل 80 نفر از اعضاء هیآت علمی دانشگاه تهران به رئیس محترم مجلس شورای اسلامی که در میان آنها نام بسیاری از اساتید برجسته کشور نظیر جناب آقای دکتر تقی پور بازرگانی، آقای دکتر کیایی، آقای دکتر خسروی (استاد نمونه منتخب کشور) و آقای دکتر حسینی و بسیاری دیگر به چشم می خورد، و خواهان الجاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت شده بودند،
برای حداقل تأمل کافی نیست؟

آیا گفتگوی جناب آقای دکتر تاجبخش استاد ممتاز دامپزشکی را نخوانده اید؟

آیا نظر سنجی همین حکیم مهر را مشاهده
نکرده اید که اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان در نظرسنجی خواهان جدایی سازمان
دامپزشکی از جهاد کشاورزی شده اند؟

آیا همه اینها درک درستی نداشتند؟!!!

آیا اتحادیه اروپا که کشورهایی پیشرفته ایی مانند آلمان و فرانسه عضو آن هستند و نظارت بر امور دامپزشکی
را از کشاورزی جدا کرده و به مدیریت
کل بهداشت و مصرف کنندگان سپرده است
درک درستی از دامپزشکی نداشته است؟

آیا کشور ایتالیا که سازمان دامپزشکی دهها
سال است زیر نظر مستقیم وزیر بهداشت فعالیت می کند درک درستی از دامپزشکی نداشته است؟

براستی کدام ضرر و مشکل برای بهداشت انسات و دام، دامداران و دامپزشکان در اثر عدم فعالیت سازمان دولتی دامپزشکی در وزارت کشاورزی ایتالیا پیش آمده است؟

صادقانه پاسخ دهید آیا وضعیت بهداشت انسان و دام از نظر سازمان بهداشت جهانی و سازمان جهانی بهداشت دام در ایران مطلوب تر است یا ایتالیا؟

نکته بسیار جالب توجه اینکه مرکز جهانی
فائو (سازمان خواربار و کشاورزی) در رم است!!!.
نظر شما
ادامه