کد خبر: ۱۹۲۳۱

 17 پروژه تحقیقاتی از سال 86 تاکنون بر روی ماهی تیلاپیا انجام شده است

محمد پور‌کاظمی در بازدید از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان اینکه این شرکت از ویژگی‌های مهمی در پرورش و تولید انواع ماهی گرم آبی و سردآبی دارد، اظهار کرد: ماهی تیلاپیا یک گونه غیر بومی است که از سال 86 واردات شده و اهداف تحقیقاتی با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور انجام شده و در یک محیط بسته و گلخانه‌ای در حال پرورش و تحقیقات بر روی این گونه ماهی است.

وی افزود: تاکنون 17 پروژه تحقیقاتی روی این گونه ماهی که از امگا 6 برخودار است انجام شده به طوری که در یک مزرعه بخش خصوصی بافق استان یزد و با هماهنگی‌های قبلی با سازمان محیط زیست و دامپزشکی کشور صورت گرفته در حال تحقیق و پرورش است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 140 کشور دنیا گونه تیلاپیا را پرورش می‌دهند و در هر هکتار بیش از 20 الی 10 تن این نوع ماهی برداشت می‌شود، بیان کرد: میزان تولید این گونه ماهی در سطح جهان یک میلیون تن بوده و فعلاً به بیش از 4 میلیون تُن رسیده و به گفته سازمان تا سال 220 این گونه که با مخالفت‌های زیادی از سوی محیط زیست مواجه است به 20 میلیون تن خواهد رسید.

پور‌کاظمی از واردات 6 هزار تن ماهی تیلاپیا از کشورهای چین، تایلند و کشورهای دیگر در این مدت به کشور و همچنین میزان تکثیر این گونه به جنس نر از 100 درصد به 95 درصد در سطح جهان خبر داد و گفت: یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان از ماهی تیلاپیا آمریکا بوده و ما نیز در تحقیقات خود متوجه شدیم که این گونه بسیار زود تکثیر یافته و به خاطر همین با استفاده از دستگاه‌های ژنتیکی ماهی تیلاپیا را تغییر جنسیت داده‌ایم.

وی ادامه داد: در تحقیقات و تلاش‌های مرکز توانسته‌ایم بیش از 99 درصد این نوع ماهی را با موفقیت به جنس نر تبدیل کنیم به طوری 4 درصد بالاتر از استانداردهای جهانی به این امر دست یافته‌ایم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور از تفاهمنامه‌ای با شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در خصوص همکاری سازمان شیلات با این شرکت عظیم اقتصادی استان اردبیل و کشورمان خبر داد و بیان کرد: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با توجه به اینکه با کشورهای آذربایجان و ارمنستان هم مرز بوده و از شرایط آب، خاک و آب و هوای مناسبی برخوردار هستند می‌توان به تولید انبوه در زمینه تولیدات آبزی‌پروری در این منطقه از لحاظ تولید، صادرات و اشتغالزایی داشت.

اروجعلی محمدی مدیر‌عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان نیز در این بازدید گفت: با توجه به اینکه این شرکت از قابلیت‌های زیادی در خصوص تولید محصولات کشاورزی، دامی و باغی دارد آماده تولید و پرورش محصولات آبزی در این شرکت با همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور را دارد.

 

 

نظر شما
ادامه