کد خبر: ۱۹۲۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان شیلات ایران گفت: معتقدیم پرورش ماهی تیلاپیای نر در محیط های محصور، استخری و بسته استان هایی که راهی به آبهای آزاد و رودخانه ندارند، مانعی نخواهد داشت.

درباره اختلاف نظر سازمان حفظ محیط زیست و سازمان شیلات ایران بر سر واردات و پرورش ماهیان تیلاپیا، افزود: نگرانی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ گونه های ارزشمند آبزیان و ماهیان ایران امری طبیعی است، چرا که مسئولان این سازمان بر این باورند که گونه تیلاپیا به دلیل تکثیر بالا و سریع رشد بودن در صورت ورود به آبهای آزاد ممکن است حیات گونه های ارزشمند آبزیان ایرانی را به خطر بیندازد.

وی با بیان اینکه سازمان شیلات ایران نیز بر حفظ گونه های ارزشمند آبزیان ایران تاکید دارد، اظهار داشت: ما نیز معتقدیم تولید و پرورش این ماهی به هیچ وجه نباید به منابع طبیعی و رودخانه های آزاد راه پیدا کند.

به گفته وی، در حدود 4 سال گذشته با موافقت و مجوز قانونی صادره از سوی سازمان حفاظت محیط زیست دو گونه ماهی تیلاپیا به منظور فعالیت های تحقیقاتی به مرکز علوم شیلاتی بافق استان یزد وارد شد و پرورش یافت.

وی تصریح کرد: پس از پیگیری های فراوان از سوی محققان ایرانی، نتایج حاصله نشان می دهد که تک جنس نر بچه ماهی تیلاپیا ( ماهی نری که امکان تکثیر ندارد) به احتمال 96 تا 97 درصد در آب های محصور و بسته قابلیت پرورش دارد.

وی ادامه داد: در حالی که سازمان محیط زیست می گوید؛ باید از روش های 100 درصد ژنتیکی برای تولید مولد بچه ماهیان نر بکار گرفته شود تا عملیات تکثیر این گونه به صر برسد.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در این راستا سال گذشته پروژه تولید مورد تمام نر (ابرنر) ماهیان تیلاپیا تعریف و مطرح شد که هم اکنون توسط محققان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران در دست بررسی و اجراست.

وی مدت زمان اجرا و دستیابی به نتایج مثبت این پروژه را حداقل سه سال دانست و افزود: به دلیل طولانی بودن مدت زمان اجرای پروژه، به سازمان محیط زیست پیشنهاد دادیم مجوز واردات بچه ماهیان نر تیلاپیا برای پرورش در استان هایی مثل یزد، سمنان و قم که به آبهای آزاد و رودخانه راهی ندارند، از کشورهای معتبر دنیا صادر شود.

صالحی اظهار داشت: در ابتدای امر سازمان حفاظت محیط زیست با این موضوع موافقت کرد اما این درخواست پس از مدتی مورد مخالفت عده ای از مسئولان این سازمان قرار گرفت.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره نگرانی مردم درباره مصرف گوشت تیلاپیا، افزود: گوشت تیلاپیا به صورت فیله و غیرزنده وارد کشور می شود و برای مصرف مشکلی ندارد و مسئولیت نظارت بر این محصول نیز برعهده سازمان دامپزشکی کشور است و محیط زیست درباره واردات گوشت تیلاپیا اظهارنظری نداشته است.

این درحالیست که چندی پیش احمدعلی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت خود را با پرورش ماهی تیلاپیا در کشور اعلام کرد.

به گفته وی، سازمان شیلات چند سال گذشته پرورش ماهی تیلاپیای نر در بافق یزد را آغاز کرد، اما برای فعالیت خود تاییدیه نهایی سازمان محیط زیست را دریافت نکرده است.

 

 

 


برچسب ها: تیلاپیا،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
0
0
جهان سومي بودن يعني هزينه زياد براي اقدامات غير كارشناسي دادن
هر كي داره ساز خودش رو به سينه مي زنه اخه مگه ميشه وقتي اين گونه رو رهاسازي كرديم محدوديت قائل بشيم و اجازه تكثير فقط تو محيط محصور رو بديم به هزار و يك دليل و تقصي كه تو كارهاي نظارتي داريم مشكلي ديگر به مشكلات مان اضافه مي كنيم
باقري
نظر شما
ادامه