کد خبر: ۱۹۹۵

حکیم مهر -  خبرهایی از دامپزشکی ایلام ، بجستان و ساوه

 

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام:
روند شیوع تب برفکی در استان کند است
فاز 21 واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین از امروز آغاز شد

 

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: روند شیوع بیماری تب برفکی در استان کند و محدود به کانون‌های شناخته شده این بیماری است.

دکتر عبدالوهاب پیرانی  ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: مواردی از تلفات بیماری تب برفکی در برخی از مناطق استان مشاهده شده که این تلفات بیشتر در واحدهای دامداری یا دامی که از خارج از استان وارد کرده یا مسایل بهداشتی و قرنطینه‌ای را رعایت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه اقدامات قرنطینه‌ای و بهداشتی از جمله انجام واکسیناسیون در اطراف کانون‌ها انجام گرفته و تا حال حاضر روند بیماری کند است و به صورتی در نیامده که در تمام مناطق استان شیوع پیدا کند و در حد تلفات بسیار جزیی بوده است،‌افزود: ورود دام غیرمجاز، ‌معدوم نکردن دام‌هایی که به علت تب برفکی تلف شده‌اند، ‌بی‌توجهی به مسایل بهداشتی و ورود دام از منشا نامشخص از راه‌های شیوع تب برفکی است و باید دامداران به این مسایل توجه کنند.

پیرانی با اشاره به اینکه واکسیناسیون بر علیه این بیماری در اطراف کانون‌ها، انجام سم پاشی و ضد عفونی کانون‌های بیماری و توزیع مواد ضد عفونی کننده بین دامداران و انجام واکسیناسیون در تمام گاوداری‌های صنعتی استان در حال انجام شده، خاطر نشان کرد: از امروز فاز 21 واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین استان علیه بیماری تب برفکی به صورت همزمان توسط 45 اکیپ در سراسر استان شروع می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان در خصوص راه‌های انتشار این بیماری تصریح کرد: بیماری تب برفکی یک نوع بیماری ویروسی واگیردار است و ویروس این بیماری از راه‌های مختلف مانند نقل و انتقال دام آلوده، شیر و گوشت آلوده و نیز از طریق هوا و پرندگان نیز انتشار می‌یابد.

---------------------------------

 

بخش یونسی بجستان محروم از امکانات دامپزشکی

 

بخش یونسی بجستان فاقد هرگونه امکانات دامپزشکی و داروخانه های دامی است.
شهر یونسی به عنوان مرکز بخش و روستاهای اطرافش با توجه به اینکه از مراکز عمده پرورش دام های سبک و سنگین در شهرستان بجستان است ولی با توجه به شیوع انواع بیماری ها که مخارج سنگینی را روی دست دامداران می گذارد از داشتن مرکز دامپزشکی و داروخانه دامی محروم است.

رئیس دامپزشکی بجستان در خصوص راه اندازی داروخانه دامی در مرکز بخش گفت: در این امر نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم و اگر متقاضی دارای شرایط وجود داشته باشد آماده همکاری هستیم.
محسن متقی افزود: در جلسه ای که فرمانداری با حضور مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی برگزار کرد موافقت اولیه صورت گرفت و امید است در صورت جذب اعتبار و نیرو در سال جاری بخشی از مشکلات رفع شود.
بخشدار یونسی هم گفت: تاکنون مکاتباتی در این زمینه انجام شده و از مدیر دامپزشکی شهرستان می خواهیم تا زمانی که اعتباری برای احداث ساختمان اداری تخصیص نیافته است یک یا دو نیرو در یونسی مستقر کند تا مشکلات دامداران تا حدی رفع شود.
وفایی نژاد گفت: شهر یونسی بیش از ۱۲۰۰ رأس گاو شیری و بیش از ۲۰ هزار رأس دام سبک دارد و بخشداری و شورای اسلامی آمادگی دارد مکان لازم را در اختیار آنان قرار دهد.
یکی از شهروندان گفت: در شرایط فعلی دکتر دامپزشک به موقع در محل حاضر نمی شود و حتی در صورت حضور دامپزشک مبلغ زیادی بابت طبابت و هزینه های سرویس باید پرداخت شود.
 جوادی افزود: گاهی به علت مراجعه نکردن پزشک، دامداران برای درمان دام خودسرانه از دارو استفاده می کنند که اغلب اوقات مشکل ساز می شود.
 یکی دیگر از شهروندان دامدار نیز گفت: به علت تعداد دام زیاد و دوری روستاها از مرکز شهرستان و مشکلات حمل و نقل ضرورت دارد نمایندگی اداره دامپزشکی در مرکز بخش ایجاد شود تا دامداران بتوانند از تجربه و امکانات آن استفاده کنند.
 طالبی تصریح کرد: گروهی هم به امید اینکه شاید دام بهبود پیدا کند یا به علت مشکلات مالی هیچ اقدامی انجام نمی دهند و این عمل باعث ضعیف یا تلف شدن دام می شود.
 وی افزود: دامداران انتظار دارند که برای فروش فرآورده های دامی تدبیری اندیشه شود تا افراد دلال و سودجو به صورت سلیقه ای اقدام به خرید نکنند، آنها اعتقاد دارند دولت گوشت و سایر فرآورده ها را خریداری کند یا بر قیمت ها نظارت کند تا از نوسان آن، تولیدکننده و مصرف کننده متضرر نشوند.

یکی دیگر از دامداران منطقه گفت: بعضی از افراد دام خود را برای درمان به بجستان یا دیگر شهرهای منطقه می برند که مشکلات خاص خود را به همراه دارد.
 مولایی تصریح کرد:  نبود داروخانه دامپزشکی یکی از مشکلات دامداران منطقه یونسی است و آنها مجبورند داروهای مورد نیاز را از شهرهای دیگر تأمین کنند.
 وی ادامه داد: استفاده نکردن به موقع از واکسن به علت توجیه نبودن و عدم اطلاع رسانی کافی و آگاهی نداشتن نیز مشکلات عدیده ای به دنبال دارد.
---------------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی ساوه:
بیماری تب برفکی در ساوه تلفات چشمگیری نداشته است

 

رییس شبکه دامپزشکی ساوه گفت: خوشبختانه تب‌برفکی در این شهرستان، تلفات چشمگیری نداشته است.

سیدمرتضی میراسلامی اظهار کرد: تب‌برفکی، بروسلوز، آبله و شاربن از جمله واکسیناسیون‌هایی هستند که سال گذشته به طور همزمان با سراسر کشور در این شهرستان اجرایی شده‌اند.

وی در خصوص طرح‌های استانی واکسیناسیون در این شهرستان گفت: با توجه به اینکه برخی بیماری‌های واگیردار یا غیرواگیردار در برخی دوره‌های زمانی، تنها در برخی از استان‌های کشور بروز می‌کند، دامپزشکی شهرستان به محض دریافت ابلاغیه از طرف اداره کل دامپزشکی در استان مرکزی، این طرح را در شهرستان اجرایی می‌سازد و این در حالی است که در مهار این گونه بیماری‌ها دارای سابقه درخشانی هستیم.

میراسلامی تصریح کرد: متاسفانه تب‌برفکی یک بیماری واگیردار است که توانست در مدت کوتاهی اکثر نقاط کشور را آلوده کند و این در حالی است که خوشبختانه به دنبال پی‌گیری‌های صورت گرفته توسط کارشناسان دامپزشکی در این شهرستان، کانون‌های آن مهار شده‌اند.

وی وضعیت تب‌برفکی را در شهرستان ساوه، بهتر از سایر شهرستان‌های استان دانست و افزود: با مشاهده روستایی مشکوک به تب‌برفکی، بلافاصله آن روستا، مورد سم‌پاشی و ضد‌عفونی رایگان قرار گرفته، از این رو این بیماری در شهرستان ساوه کاملا مهار شده است.

میراسلامی در خصوص اقدامات دامپزشکی بعد از شناسایی روستایی به عنوان کانون بیماری تصریح کرد: در ابتدا کارشناسان سازمان اقدام به نمونه‌گیری از دام‌های آن روستا می‌کنند و بعد از انجام آزمایشات لازم روی نمونه‌ها، و تایید جواب آزمایشگاه مبنی بر آلودگی دام‌ها، بلافاصله تمام دام‌های آن نقطه مورد انجام واکسیناسیون رایگان قرار گرفته و اقدامات مربوط به ضدعفونی انجام می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه در پایان از شناسایی چهار کانون آلوده تب‌برفکی در شهرستان نام‌برد و افزود: خوشبختانه علی‌رغم اینکه تب‌برفکی در تمام شهرستان‌ها و استان‌های کشور تلفات چشمگیری به جا گذاشته است، در این شهرستان تعداد دام‌های تلف شده بر اثر تب‌برفکی بسیار ناچیز بوده‌اند.

 

 

نظر شما
ادامه