کد خبر: ۲۰۳۳۳

تیمی از دانشمندان حیات‌وحش ارتباط بین راه راه و خط خطی بودن پوست حیوانات (گورخر) و دما را کشف کردند که احتمالاً این خط‌ها مزایای زیادی داشته است که کنترل دمای بدن گورخر و حفاظت از آنها در مقابل بیماری‌های انتقالی ناشی از گزش پشه‌هاست.

در حالی که پژوهش‌های پیشین بیشتر بر روی یک مکانیسم واحد متمرکز می‌شده است، محققان در این پژوهش نشان دادند که این پدیده پیچیده‌تر از آن است که در پژوهش‌های پیشین به آن پرداخته بودند.

به گفته توماس بی‌اسمیت، استاد زیست‌شناسی تکاملی و محیط‌زیست در دانشگاه UCLA و نویسنده ارشد این پژوهش، دما مهم‌ترین نقش را در این میان ایفا می‌کند.

روی بدن گورخرها در اقلیم‌های گرم، خط‌ها پررنگ‌ترند و کل بدن را پوشانده‌اند. در دیگر مناطق با آب و هوای سرد زمستانی مانند آفریقای جنوبی و نامبیا، تعداد این خط‌ها کمتر و روشن‌تر و باریک‌ترند.

در برخی از نمونه‌ها، پاها و دیگر نقاط بدن تقریباً خطی ندارند. زیست‌شناسان دریافتند که در حدود دو میلیون سال پیش، گورخر‌ها از اسب‌ها تکامل پیدا کردند.

پیش از این دانشمندان بر این فرض بوده‌اند که خط‌های گورخر به یک دلیل یا ترکیبی از چهار دلیل اصلی تکامل پیدا کرده‌اند: گیج کردن شکارچیان، محافظت در مقابل بیماری‌های منتقله ناشی از نیش حشرات، انسجام اجتماعی و کنترل دمای بدن.

در حالی که بیشتر مطالعات پیشین روی یک فرضیه متمرکز شده بود، پژوهشی دیگر توسط دانشمندان حیات‌وحش انجام گرفت. این اولین پژوهشی بود که در آن به طور کامل به بررسی هر فرضیه در مقابل فرضیه دیگر پرداخته شده بود.

با تجزیه و تحلیل گورخرها در 16 منطقه آفریقایی و با توجه به دوازده عامل محیطی، محققان دریافتند که دما مهم‌ترین عامل تعداد خط‌های گورخرهاست. این یافته اولین شواهد را مبنی بر کنترل دمای بدن یا تنظیم حرارت بدن (‌به عنوان مهم‌ترین دلیل برای خط‌ها و الگوی شکل‌گیری آنها‌) ارائه می‌دهد.

پژوهش‌های مجزای محققان نشان داد که گورخرها با خط‌های پررنگ‌تر به نسبت دیگر حیوانات یا گورخرهای هم اندازه یا حیوانات دیگر مانند بزکوهی که در آن مناطق زندگی می‌کند و این خط‌ها را ندارد، دمایی در حدود 5 درجه خنک‌تر دارند.

 

 

برچسب ها: گورخر، راه راه،
نظر شما
ادامه