کد خبر: ۲۰۵۳۷

مدیرکل دامپزشکی استان فارس در پی درج خبر در صفحه 5 روزنامه 12/12/93 خبر جنوب با تیتر «میدان دام شیراز، مرکز اصلی شیوع طاعون» اعتراض خود را اعلام کرد.

دکتر قاسم رضائیان زاده گفت: با توجه به تاکیدات بسیاری که در خصوص رونق اقتصاد دام و همچنین بهداشت دام از طرف مقامات دولت به ویژه استاندار محترم وجود داشته، درج خبرهای غیر کارشناسانه و نادرست نه تنها کمکی به این موضوع نمی کند، بلکه می تواند زمینه صادرات فرآورده های خام دامی را نیز متلاشی کند.

وی تاًکبد کرد: بیماری پی پی آر (ppr) یا طاعون نشخوار کنندگان کوچک مختص دام بوده و قابل انتقال به انسان نیست. این بیماری یک بیماری عفونی ویروسی در گوسفند و بز و سایر نشخوارکنندگان کوچک وحشی می باشد که از طریق تماس نزدیک بین دامها انتقال می یابد، بدین ترتیب در مکانهای تجمع دام به خصوص میدان دام خطر ابتلا و گسترش بیماری بیشتر می باشد.

کنترل رخدادهای این بیماری اساساً به کنترل تردد و قرنطینه به همراه استفاده از واکسیناسیون متمرکز و ایمن سازی پیشگیرانه در جمعیت های دامی در معرض خطر تکیه دارد. بدین منظور اداره کل دامپزشکی استان نسبت به ایمن سازی دامهای واجد شرایط در سطح استان اقدام می نماید که خوشبختانه هیچ مشکل خاصی در خصوص این بیماری وجود ندارد.

 

 

نظر شما
ادامه