کد خبر: ۲۱۱۱

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی ، جنوبی و قزوین

 

در پی بروز چند کانون نیوکاسل؛
دامپزشکی خراسان رضوی واکسیناسیون رایگان طیور بومی را آغاز کرد

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به شیوع بیماری نیوکاسل در برخی نقاط استان و در راستای مبارزه با عوارض خشکسالی، دامپزشکی واکسیناسیون رایگان طیور بومی روستایی علیه نیوکاسل را در شهرستان‌های استان آغاز کرد.

رضا دیانت در گفت‌وگو با خبرنگاران از شورای اسلامی روستاها خواست در اسرع وقت ضمن مراجعه به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های استان نسبت به واکسیناسیون رایگان طیور بومی روستایی هماهنگی لازم را با دامپزشکی شهرستان به عمل آورند.
وی اظهار داشت: درصورت بروز تلفات غیرطبیعی در بین طیور روستایی لازم است مراتب در اسرع وقت به دامپزشکی شهرستان برای بررسی علت تلفات و انجام عملیات مناسب دامپزشکی اعلام شود.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان رضوی بیان داشت: طی سال 88 تعداد یک ‌میلیون و 500 هزار قطعه طیور بومی روستایی به صورت رایگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز همین رقم زیر پوشش واکسیناسیون رایگان نیوکاسل قرار گیرند.
دیانت افزود: با توجه به لزوم حضور بخش خصوصی و حمایت از این بخش و نیز کاهش تصدی‌گری دولت در امور اجرایی، طرح مذکور با نظارت این اداره کل و توسط بخش خصوصی دامپزشکی انجام می‌شود.
وی درباره ضرورت اجرای این طرح گفت: با توجه به تلفات بیماری نیوکاسل و سرعت بالای انتشار عامل بیماری که ممکن است خسارات زیادی را به روستاییان و مرغداران وارد کند و با اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود علاوه بر کنترل بیماری در طیور روستایی، ابتلای طیور صنعتی استان به این بیماری نیز به حداقل برسد.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این بیماری قابل انتقال به انسان نبوده اما با توجه به اینکه عامل بیماری یک نوع ویروس است، در شرایط مساعد بین پرندگان به سرعت منتشر می‌شود.
دیانت علائم بیماری را شامل فلجی گردن، افتادگی بال، بی‌اشتهایی، اسهال و در نهایت مرگ و میر سریع پرندگان دانست.
این مسئول بهداشتی با تاکید بر واکسیناسیون تمام جوجه‌های تولید شده رنگی و بومی، قبل از ارسال به روستاها گفت: همزمان با اجرای این طرح، فقط کسانی می‌توانند در روستاها به فروش جوجه و مرغ و خروس بپردازند که قبل از فروش، گله خود را علیه بیماری یادشده واکسینه کرده و در این راستا گواهی بهداشتی از دامپزشکی دریافت کرده باشند.
وی از روستائیان خواست با توجه به ضرورت پوشش کامل واکسیناسیون در تمام طیور روستایی، همکاری لازم را با مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی انجام دهند.

---------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی:
برنامه مایه‌کوبی دام‌های عشایر کوچ‌رو در خراسان جنوبی تدوین شد


مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: برنامه پیش‌بینی برای مایه‌کوبی دام‌های عشایر کوچ‌رو در سال جاری تدوین شده است.

محمد رضایی در بازدید از مراکز نگهداری دامی استان اظهار داشت: همزمان با آغاز ورود عشایر استان سیستان و بلوچستان به استان، فاز جدید مایه‌کوبی دام‌های عشایر علیه بیماری‌های واگیر دام آغاز شد.
وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر دام هر ساله اکیپ‌های سیار دامپزشکی با عزیمت به مراتع و محل‌های استقرار عشایر، نسبت به مایه‌کوبی دام‌ها اقدام می‌کنند که در این راستا و طی سال گذشته تعداد یک میلیون و 43 هزار و 200 نوبت سر دام سبک و تعداد 7 هزار و 333 نوبت سر دام سنگین علیه بیماری‌های واگیر دامی مایه‌کوبی شده است.
مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی به توزیع مقدار یک هزار و 680 لیتر سم رایگان و داروی ضد انگلی بین عشایر اشاره کرد و گفت: در سال جاری مایه‌کوبی دام‌های عشایر علیه بیماری‌های واگیر تب برفکی، شاربن و آبله در اولویت کاری دامپزشکی استان است.
رضایی اضافه کرد: کوچ عشایر به استان اغلب به شهرستان‌های نهبندان و سربیشه است که هر ساله در اوایل فصل بهار آغاز و تا اواخر خردادماه ادامه دارد.
وی با بیان اینکه طی 24 هزار و 225 مورد بازدید از مراکز عرضه و تولید فرآورده‌های خام دامی استان مقدار 33 تن و 900 کیلوگرم فرآورده غیر بهداشتی ضبط و معدوم شده است، تصریح کرد: با توجه به وجود بیش از 820 نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان بخشی از توان عملیاتی این اداره کل صرف مقابله و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و تامین بهداشت فرآورده‌های خام دامی می‌شود.
رضایی در زمینه اقدامات دامپزشکی علیه بیماری‌های مشترک به واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز در سال گذشته اشاره کرد و افزود: تعداد 247 هزار و 560 راس دام سبک و تعداد 15 هزار و 890 راس دام سنگین علیه این بیماری واکسینه شده و در این راستا تعداد 8 هزار و 600 نمونه خون از دام‌ها برای تشخیص بیماری بروسلوز برداشت شده است.

----------------------------------------

 

برگزاری کلاسهای اصول بهداشت شیر توسط شبکه دامپزشکی بوئین زهرا

 

با عنایت به اجرای طرح بهداشت شیر در استان قزوین، شبکه دامپزشکی بوئین زهرا به منظور آموزش مداوم و چهره به چهره دامداران روستایی در بحث بهداشت شیر، با هماهنگی صورت گرفته با مدیریت مرکز بهداشت شهرستان بوئین زهرا، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی در مناطق مختلف در خصوص بهداشت و سلامتی دام، بهداشت جایگاه نگهداری دام و شیردوشی، روش صحیح دوشش دام ها، بهداشت فرد شیردوش، ظروف نگهداری شیر و تانک های ذخیره شیر ، مزایای صاف کردن و سرد کردن سریع شیر و بیماریهای حاصله از شیر(علایم بالینی و روشهای پیشگیری)، جهت 140 نفر از بهورزان خانه های بهداشت روستایی، که در تماس مستقیم، مداوم و چهره به چهره دامدارن روستایی می باشند نموده است.

دکتر علیرضا اکبرشاهی رئیس شبکه دامپزشکی بوئین زهرا اعلام کرد: با همکاری صورت گرفته با مرکز بهداشت شهرستان و اموزش مستقیم عوامل موثر بر تولید شیر، توسط بهورزان خانه های بهداشت ،در آینده نزدیک شاهد افزایش کیفیت و کمیت شیر تولیدی در دامداریهای روستایی وعدم بروز بیماریهای منتقله از شیر بویژه بروسلوز خواهیم بود.

 

 

نظر شما
ادامه