کد خبر: ۲۱۱۷

حکیم مهر -  سرپرست سازمان شیلات ایران متعاقب جوابیه ای که روابط عمومی این سازمان در پی درج خبری با عنوان استفاده از دلفینهای مرده در تهیه کنسرو منتشر کرد گفت: فرآیند تهیه کنسرو به گونه ایست که امکان ورود دلفینهای مرده که از نظر شرعی حرام محسوب می شوند به چرخه وجود ندارد.

دکتر امین الله تقوی مطلق افزود: در تمامی مراحل صید و ارسال آبزیان به کارخانه و یا سردخانه ناظر بهداشتی حضور دارد. بنابراین امکان هیچ گونه تقلبی وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه چهار مرحله برای تولید کنسرو ماهی در نظر گرفته می شود، خاطرنشان کرد: از صید تا ساحل، از ساحل تا کارخانه تولید کنسرو، خط تولید و تولید کنسرو توسط ناظران دامپزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت نظر قرار می گیرد و از نظر تخصصی اگر مشکلی در هر یک از مراحل به وجود آید، آن گوشت از چرخه خارج خواهد شد.

مردم قادر به تشخیص ماهی تن هستند

دکتر تقوی در پاسخ به این سوال که آیا گوشت دلفین با ماهی تن تفاوتی دارد یا خیر تصریح کرد: دلفینها از گروه پستانداران دریایی بوده و رنگ گوشت و خصوصیات لاشه آنها بسیار متفاوت از ماهی تن است و مردمی که مصرف کننده کنسروهای ماهی هستند، خود به خوبی قادر به تشخیص هستند اما ناظران بهداشتی این مراحل را نیز به دقت تحت نظارت دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: در تولید کنسرو باید برای حفظ کیفیت محصول تولیدی و نیز سلامت مصرف کنندگان در مراحل پخت اولیه و نیز استیریلیزاسیون (در اتوکلاو)، بر اساس نوع ماهی مورد استفاده، زمان و درجه حرارت تنظیم شود که در غیر این صورت محصول به طور کامل استریلیزه نشده و سلامت مصرف کننده با مخاطره جدی روبرو می شود.

دکتر تقوی در پایان ادامه داد: شرکت یا کارخانه تولیدکننده کنسرو نیز هیچ گاه فعل حرام و این ریسک بزرگ را انجام نخواهد داد که از گوشت مردار برای کنسرو استفاده کند. بنابراین این سازمان تهیه کنسرو از گوشت دلفینهای مرده را تکذیب می کند

نظر شما
ادامه