کد خبر: ۲۱۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  مدیرکل دامپزشکی استان قم از اجرای همزمان مایه کوبی تب برفکی در واحدهای دامی استان خبر داد و گفت: تب برفکی در بین دامهای قم کنترل شده است.
دکتر محمد مهدی رفیعی در گفتگو با خبرنگاران از اجرای واکسیناسیون مونو والان تب برفکی برای 57 هزار رأس گاو و گوساله در فروردین‌ماه امسال خبر داد و گفت: طرح مایه‌کوبی تب برفکی به صورت همزمان با سراسر کشور آغاز شده و تا پانزدهم خردادماه ادامه خواهد شد؛ که در اجرای این طرح پنج مرکز بخش خصوصی دارای چهار اکیپ مایه کوبی و یک اکیپ دولتی و در مجموع با  15 اکیپ در قم شرکت خواهند داشت.

وی در خصوص میزان ابتلا به تب برفکی در سال گذشته اظهار داشت: در بهمن و اسفند سال گذشته تعدادی از دامهای استان درگیر تب برفکی شدند که میزان هشت درصد گوسفند‌ها و 6 تا 7 درصد گاوهای مراکز دامداری استان دچار این بیماری شد.

وی از مهار حال حاضر تب برفکی در استان خبر داد و افزود: تنها یکی دو مورد در قلعه صدری و دام شهر گزارش شد که مورد رسیدگی قرار گرفت و با انجام طرح جامع واکسیناسیون و اجرای مقرارات قرنطینه وضع به حالت عادی بر خواهد گشت.

اجرای طرح واکسیناسیون رایگان انجام می شود

رفیعی اجرای این طرح را برای دامداران کاملا رایگان اعلام کرد و گفت: هزینه‌های اجرا و عقد قرارداد با مراکز بخش خصوصی تماما به عهده اداره دامپزشکی استان می‌باشد و در طی اجرای این طرح 100 هزار گوسفند و بز مایه کوبی خواهند شد.

وی اجرای همزمان این طرح در سراسر کشور را علت ایجاد یک پوشش ایمنی مناسب برای کل واحد های دامی در کشور دانست و افزود: کلیه دامداران استان باید توجه داشته باشند که اجرای این طرح در بهبود سیستم ایمنی واحد های دامی آنان موثر خواهد بود، بنابراین باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی در خصوص نحوه واکسیناسیون تب برفکی در قم گفت: واکسن‌هایی که در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد با توجه به وضعیت بیماری در هر منطقه و واکسیناسیون‌های قبلی که در آن مناطق انجام شده تزریق می‌شود.

رفیعی در خصوص اقدامات لازم برای کنترل بیماری تب برفکی در بین واحدهای دامی استان اظهار داشت: از سال جاری نسبت به تشدید اقدامات  قرنطینه، کارهای ویژه‌ای صورت گرفته که استقرار اکیپ قرنطینه سیار در مجتمع دام شهر، ارجای افرادی که بدون داشتن گواهی حمل دامپزشکی اقدام به جابجایی دام نموده‌اند به مراجع قضایی، کنترل و پیگیری جدی در خصوص ورود دام‌های قاچاق از مرزهای شرقی و پلمپ تعدای از کاروانسراهایی که اقدام به این کار می‌کردند از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی اجرای طرح قرنطینه مبدا و مقصد از اردیبهشت ماه را از دیگر اقدامات کنترلی در مورد بیماری‌های دام ذکر کرد و افزود: کلیه وسایل نقلیه و واحد‌های دامداری که بدون گواهی حمل دامپزشکی اقدام به حمل و یا تخلیه دام کنند متخلف محسوب شده و پس از شناسایی، پرونده آنان به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی استان قم در این خصوص ادامه داد: تنها در بخش جعفریه تعداد 26 نفر و در بخش مرکزی بالغ بر 20 نفر در این رابطه متخلف شناخته شده و برای آنان تشکیل پرونده صورت گرفته است.

رفیعی، اجرای طرح قرنطینه مبدا و مقصد را مهم‌ترین عامل در پیشگیری از آلودگی واحد‌های دامی ذکر کرد و خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود دامداران در این زمینه از تخلیه و حمل دام بدون مجوز از اداره دامپزشکی خود‌داری کنند.

نوع جدید بیماری تب برفکی در راه است

 

وی اعلام کرد: بر اساس گزارش اخیر سازمان دامپزشکی کشور اعلام شده که در حال حاضر سوی جدیدی از بیماری تب برفکی با عنوان آسیا یک، در کشور پاکستان فعال است که در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی و انتقال غیرمجاز دام خطر بروز مجدد بیماری تب برفکی را در کشور به دنبال خواهد داشت.

 

4350 کیلو مرغ آلوده طی هفته گذشته در قم معدوم شد

وی از کشف و معدوم کردن چهار هزار و 350 کیلو گرم اسکلت، بال و گردن مرغ در یکی از واحد‌های کشتارگاهی استان در هفته گذشته خبر داد و ادامه داد: اکیپ‌های نظارتی دامپزشکی در کلیه مراحل کشتار، حمل و توزیع گوشت قرمز و مرغ اعمال نظارت خواهند داشت که در صورت شناسایی واحدهای متخلف واحد مربوطه پلمپ و فرآورده‌های غیر بهداشتی معدوم خواهد شد.
 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۳۰
0
0
یک روز یک نفر به زنش می گوید مروم شکار و برای تو یک کبک بزرگ شکار می کنم .شکرچی خیلی دنبال کبک می رود و نمی تواند کبکی پیدا کند .برگشتنی یک کلاغی می بیند و بلافاصله کلاغ بیچاره را شکار می کند و به خانه می اورد .زن اعتراض می کند که اخه مرد این که کلاغ است ؟!.شکارچی با قیافه حق به جانب می گوید :اخه موقعی که اسم می گذاشتند من و تو انجا بودیم شاید این کبک بوده و ان یکی کلاغ!!.به هر حال شاید از اول همان تیپ a1بوده ان هم از نوع بومی که علت شیوع دوباره ان هم کم کاری سازمان باشد در عدم دقت در زاجرا و نظارت در واکسیناسیون .تا زمانی که ازمایشگاه های رفرانس به تصدی های خصوصی در نیامده به همه چیز باید شک کرد .حتی ویروس ها هم می توانند سیاسی باشند؟؟!!
کارشناس
|
-
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۳۱
0
0
یکی از مهمهترین رخدادهای غیر علمی که در تاریخ دامپزشکی ایران و شاید جهان صورت پذیرفته است ، راه اندازی مرکزی است در شهرستان قم که دامهای مناطق مرزی را در خود جمع می کند، باور کنید بیش از پنج میلیون راس دام در سال وارد این محل می شود ، این محل مهمترین عامل ورود و پخش عوامل بیماریهای خطرناک اعم از تب برفکی و تب کریمه می باشد ، جالب است طراح این این اقدام غیر علمی و غیر کارشناسی چند سالی است که مسئولیت مهمی در سازمان دارد !!!!!!!!!!!!!
نظر شما
ادامه