کد خبر: ۲۱۶۸

حکیم مهر -  خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی و رضوی

 

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی:
شهروندان از فروش نان کپک زده به نان‌خشکی‌ها جلوگیری کنند

 

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: شهروندان از فروش نان خشک کپک زده به نان خشکی‌ها(نمکی‌ها) که به مصرف خوراک دام می‌رسد، جلوگیری کنند.

دکتر علی‌اکبر دلیر صحرایی با اشاره به این‌که کپک‌های ایجاد شده در نان موجب ایجاد بیماری مسمومیت آفلاتوکسین که ناشی از سم آسپرژیلوس که همان آفلاتوکسین‌ها است در دام می‌شود، افزود: گاهی اوقات کپک‌های ایجاد شده در نان قابل رویت نیست.

وی ادامه داد: سم آفلاتوکسین موجود در خوراک دام آلوده است و مصرف آن توسط دام، شیر را آلوده می‌کند که بین آلودگی شیر خام و آلودگی خوراک دام به این سم، ارتباط مستقیمی وجود دارد که از شیر دام دفع می‌شود و با ماندگاری بالا به انسان منتقل می‌شود.

دلیر صحرایی با بیان این‌که سم آفلاتوکسین می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها در انسان شود، اظهار داشت: سم آفلاتوکسین موجود در شیر حتی با جوشانیدن آن نیز از بین نمی‌رود.

وی خاطرنشان کرد: میزان این نوع سم موجود در نان خشک کپک زده بیشتر از علوفه است و موجب بروز بیماری‌هایی از قبیل بیماری‌های کبدی، گوارشی و سرطان در انسان می‌شود.

این مسوول تاکید کرد: طی بررسی‌های انجام شده بر روی شیر تولیدی در این استان، میزان سم آفلاتوکسین موجود در آن در حد استاندارد بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که محصول تولیدی در برخی از کارخانه‌های خوراک دام در این استان از کیفیت لازم برخوردار نیستند، اظهار داشت: تعدادی از کارخانه‌های خوراک دام در این استان دارای مسوول بهداشتی دامپزشکی هستند که بر روی کیفیت مواد غذایی تولید شده نظارت می‌کنند.

دلیر صحرایی تصریح کرد: این اداره کل خوراک دام تولید شده در کارخانه‌های خوراک دام دارای پروانه بهداشتی را تایید می‌کند.

وی با اشاره به وجود برخی نواقص در کارخانه‌های فاقد پروانه بهداشتی تاکید کرد: این کارخانه‌ها باید نسبت به اخذ آن طی مدت تعیین شده اقدام کنند و در غیر این صورت از فعالیت آن‌ها جلوگیری به عمل آمده و به مراجع ذی‌صلاح معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: این اداره کل فاکتورهایی از قبیل وضعیت ظاهری، معیارهای شیمیایی و معیارهای میکروبی خوراک دام را جهت سالم بودن آن‌ها در نظر می‌گیرد.

اکنون هفت کارخانه خوراک دام در خراسان شمالی فعال است.

------------------------------

 

روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی حائز رتبه برتر در کشور شد

مسئول روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی اظهار داشت: روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی رتبه برتر کشور شد.

هادی زارعی گفت: به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی و طی مراسمی با حضور محسن دستور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سالن کنفرانس این سازمان در تهران‌ با اهدای لوح سپاس‌ از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به عنوان روابط عمومی برتر استان‌های سراسر کشور تقدیر شد.
وی گفت: این نتیجه‌ مربوط به ارزیابی روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور در 14 مورد است که در شش ماهه دوم سال 88 انجام شده است و روابط عمومی خراسان رضوی با کسب 137 امتیاز از مجموع 140 امتیاز حائز رتبه برتر شد.
زارعی با اشاره به رویکرد سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر پرورش نیروی متخصص روابط عمومی، آموزش و گسترش روابط عمومی‌ها را در تمام سطوح لازم دانست و افزود: با توجه به تنوع و حساسیت فعالیت‌های دامپزشکی به ویژه در سطح شهرستان‌های استان، این اداره کل، ‌آموزش برخی همکاران را در سطح شبکه‌های دامپزشکی به عنوان رابطین روابط عمومی در نظر داشته و پیرو آموزش‌های صورت گرفته در سال قبل، این روند همچنان برای سال جاری و در
زمینه های تخصصی‌تر به‌ ویژه در موضوعات خبرنویسی و گزارش‌نویسی ادامه خواهد داشت.
در این مراسم‌ رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز گفت: با نهادینه شدن جایگاه روابط‌عمومی در اجتماع و نقش مهم آن در انعکاس فعالیت‌های صورت گرفته در سراسر کشور، لزوم آموزش و پرورش نیروی متخصص روابط‌عمومی بیش از پیش احساس می‌شود.
‌روابط عمومی دامپزشکی استان در شش ماه نخست سال قبل نیز رتبه اول ارزیابی روابط عمومی‌های دامپزشکی کشور را کسب کرده بود.

نظر شما
ادامه