کد خبر: ۲۱۸۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

دکتر تورج دماوندی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سلماس، از معدوم سازی 7 راس گوسفند و دو قلاده سگ مبتلا به هاری در شهرستان سلماس خبر داد.

وی اظهار داشت: پیرو گزارش رسیده مبنی بر رفتار مشکوک عصبی تعدادی گوسفند از یکی از روستاهای اطراف شهرستان سلماس با مراجعه کارشناسان شبکه و استخراج تاریخچه بیماری، معلوم شد که این گوسفندان مورد حمله سگ گله ای که چند روز قبل از آن با گرگها درگیر شده بود قرار گرفته اند که در اقدامات بعدی معدوم سازی بهداشتی گوسفندان و سگ ها و همچنین نمونه برداری های لازم در دستور کار قرار گرفت و نتایج نمونه های ارسالی بیماری هاری را تایید نموده است.

دکتر دماوندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: بنا برگزارش رسیده از صاحب یک گله گوسفند مبنی بر اینکه تعدادی از گوسفندان رفتارهای غیرعادی از خود بروز می‌دهند، اعزام اکیپ درمانی به محل نگهداری این گله گوسفند که یکی از روستاهای شهرستان سلماس بود انجام گرفت.

رئیس شبکه دامپزشکی سلماس با بیان اینکه علائم رفتاری این گوسفندان و تهاجمی رفتار کردن آنها بیماری هاری را نشان می‌داد، افزود: با بررسی به عمل آمده مشخص شد این گوسفندان شب گذشته مورد حمله گرگ قرار گرفته بودند که سگ‌های گله برای حفاظت از گوسفندان در برابر گرگ‌ها وارد عمل شده ولی این سگ‌های هار علاوه بر گرگها به گوسفندان نیز حمله کرده‌اند.

این مسئول با اشاره به نمونه‌برداری‌های به عمل آمده و تایید انتقال بیماری هاری به گوسفندان، افزود: در راستای مهار این بیماری در گوسفندان و سگ های گله که مبتلا به بیماری هاری بودند، این حیوانات معدوم‌سازی شدند.

دماوندی با بیان اینکه بیماری هاری قابل انتقال است، ادامه داد: با توجه به اینکه یک منشأ آلودگی در این روستا وجود داشت تمام سگ‌های گله در این روستا که 51 قلاده بودند واکسینه شدند.

وی از معدوم‌سازی تمام سگ‌های ولگرد این روستا برای پیشگیری از شیوع بیماری هاری خبر داد و گفت: از جایی که مبارزه با انواع بیماری‌ها از اولویت‌های اصلی این اداره است، با هماهنگی دهیار این روستا سگ‌های ولگرد این روستا نیز معدوم‌سازی شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی سلماس با بیان اینکه هاری یک بیماری کشنده است که توسط ویروس از حیوان بیمار به سیستم عصبی دیگر پستانداران حمله می‌کند، اظهار داشت: در صورت ظهور علائم بالینی چه در انسان و چه در حیوان، این بیماری درمان‌پذیر نبوده و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
روح اله
|
-
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
0
0
باسلام البته یک نفر پارسال ازاین بیماری درتهران جان سالم بدر برد.
نظر شما
ادامه