کد خبر: ۲۱۹۴

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی قزوین و خراسان رضوی

 

مرغداران مراقب نیوکاسل باشند

 

مرغداران خراسان رضوی از نیوکاسل غافل نباشند.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب اظهار داشت: بیماری نیوکاسل در منطقه وجود دارد و با توجه به ویروسی بودن آن، یکی از بهترین راه های مصون ماندن طیور در مرغداری های صنعتی و سنتی استان رعایت دستورالعمل های قرنطینه ای و بهداشتی دامپزشکی است.
سید رضا دیانت مقدم افزود: عدم رعایت دستوالعمل های دامپزشکی باعث می شود تا درصد ابتلای گله های طیور افزایش یابد.
وی از مرغداران خواست تا ضمن انجام پوشش کامل واکسیناسیون، ضد عفونی کامل خودرو ها، بویژه خودروهای حمل تخم مرغ را انجام دهند.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار داشت: در حال حاضر نگرانی ما در زمینه بیماری های طیور از جهت نیوکاسل است و سایر بیماری ها در کنترل کامل هستند.
وی خاطرنشان ساخت: این بیماری قابل انتقال به انسان نبوده، اما با توجه به اینکه عامل بیماری یک نوع ویروس است، در شرایط مساعد بین پرندگان به سرعت منتشر می شود.
دکتر دیانت مقدم علائم بیماری را شامل؛  فلجی گردن، افتادگی بال، بی اشتهایی، اسهال و درنهایت مرگ و میر سریع پرندگان دانست و از مرغداران خواست تا در صورت مشاهده علائم فوق، مراتب را به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی اطلاع داده و یا به شماره 30009900662462 پیامک ارسال کنند.
در همین زمینه رئیس آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز خبر از آموزش مرغداران و دامپزشکان استان در زمینه راه های پیش گیری و کنترل بیماری های طیور را داد و افزود: این آموزش های همانند سنوات قبل و با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.
دکتر سیدعلی علوی مقدم گفت: در آخرین مورد آموزش کارشناسان دامپزشکی، در هفته گذشته تعداد 25 نفر از کارشناسان بجستانی با شیوه های نوین بهداشتی در زمینه تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک و نیز سایر موارد لازم درباره بهداشت مرغداری ها آشنا شده و پیش بینی می شود این مهم تاثیر مطلوبی در افزایش بازدهی در واحدهای مرغداری منطقه داشته باشد.
وی یادآور شد: دوره مذکور با تعامل دامپزشکی استان و مدیریت جهادکشاورزی خراسان رضوی برگزار شده است و امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده، دوره های مشابه طی نیمه اول سال انجام گردد.

---------------------------------------

 

کد گذاری واحدهای تکثیر و پرورش آبزیان توسط دامپزشکی آبیک با استفاده از GPS

 

پایگاه اطلاع رسانی اداره کل دامپزشکی قزوین نوشت : با توجه به برقراری سیستم های مراقبت بیماریها در سازمان دامپزشکی کشور که هدف آن ارائه تصویر نسبتاً کاملی از وضعیت بهداشتی و بیماریها در هر منطقه می باشد و از آنجا که بررسیهای مستمر و هدف دار ادواری و مطالعات اپیدمیولوژیک در سطح جمعیت ،امکان ارزیابی عملیات جاری پیشگیری و کنترل بیماریها و تصمیم گیری درباره نحوه اجرای فعالیتها رادر آینده  بوجود می آورد لذا در جهت اجرای طرح مراقبت واحدهای آبزیان بر اساس سامانه GIS تمامی واحدهای پرورش و تکثیر آبزیان اعم از سردابی، گرمابی و ماهیان زینتی شهرستان آبیک با دستگاه GPS کد گذاری گردید. 

---------------------------------------

 

اطلاع رسانی عمومی در ارتباط با بیماری تب برفکی جهت دامداران توسط دامپزشکی بوئین زهرا

 

پایگاه اطلاع رسانی اداره کل دامپزشکی قزوین نوشت : شبکه دامپزشکی شهرستان بوئین زهرا که بعنوان یکی از قطب های پروار بندی گوساله در سطح کشور شناخته می شود در راستای ارتقاء دانش عمومی دامداران از شرایط بروز و شیوع بیماری تب برفکی و راههای مقابله با آن نسبت به برگزاری 4 دوره آموزشی جهت 200 نفر از دامداران شهرستان اقدام نمود. لازم به ذکر است بیماری تب برفکی یک از بیماریهای واگیر دار دامی با قابلیت شیوع بالا بوده که در حال حاضر مواردی از آن در سطح کشور گزارش گردیده است.

 


 

نظر شما
ادامه