کد خبر: ۲۲۰۲۷

حسن رکنی

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه هر گونه شایعه مبنی بر دور ریختن شیر خام دروغ است، گفت: بر اساس مصوبه سال گذشته قیمت خرید هر کیلو گرم شیر خام از دامداران ۱۴۴۰ تعیین شده ولی کارخانه های لبنی از این نرخ استقبال نکردند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، معاون جهاد کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت صنایع لبنی کشور تا 18 میلیون تن در سال می رسد ، گفت: این صنایع باید فناوری و تجهیزات خود را بروز کنند تا دامنه تنوع محصولات لبنی برای بازار داخلی و صادرات افزایش یابد.

حسن رکنی با بیان اینکه میزان تولید شیرخام در کشور روند رو به افزایش دارد، اظهار داشت: سالانه بیش از 8 میلیون تن شیر تولید می شود و تا رسیدن به ظرفیت کامل صنایع لبنی میزان زیادی فاصله دارد.

وی با بیان این که روند صادرات شیرخشک و محصولات لبنی از 540 میلیون تن در سال 92 به حدود 650 هزار تن در سال گذشته افزایش پیدا کرده است ، گفت: این روند رو به افزایش است و البته قیمت محصولات لبنی با توجه به تحولات اقتصادی اروپا کاهش یافته است و تولید کنندگان باید صادرات خود را با رویکردهای جدیدی افزایش دهند.

رکنی به رادیو اقتصاد افزود: در شرایط جدید دولت می تواند جایزه و مشوق های صادراتی برای تقویت قدرت رقابت پذیری محصولات لبنی در بازار منطقه ای در نظر بگیرد.

وی با بیان این که سرانه تولید شیر در کشور 106 کیلوگرم و صنایع مصرف 96 کیلوگرم است گفت: باید سرانه مصرف را هم افزایش دهیم که تنوع در محصولات لبنی یکی از روشهاست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش از این هم با بیان اینکه بر اساس مصوبه سال گذشته قیمت خرید هر کیلو گرم شیر خام از دامداران 1440 تعیین شده ، گفته است: کارخانه های لبنی از این نرخ استقبال نکردند.

حسن رکنی گفت: با توجه به افزایش تولید شیر خام در سال 1393 نسبت به سال 1392 و همچنین در سال جاری به زودی برای ساماندهی خرید شیر خام با این قیمت طرحی در ستاد تنظیم بازار تهیه و به دولت ارائه می شود و باید همه زنجیره تولید تا مصرف داخلی و صادرات را یکپارچه ببینیم.

وی افزود: در بسته حمایتی از تولید و صنایع شیر خام تصویب خواهد شد و منافع تولید کنندگان شیر و همچنین درخواستهای صنایع لبنی مد نظر خواهد بود.

آقای رکنی گفت: تولید کنندگان محصولات لبنی برای خرید شیر 1440 تومانی، موضوع افزایش قیمت محصولات خود را مطرح می کنند و دولت هم به نیاز بخش مصرف کننده توجه دارد که در این بسته حمایتی به منافع همه گروه ها اعم از تولید، فراوری و مصرف کنندگان توجه خواهد شد.

وی افزود: جزئیات این موضوع پس از تصویب اطلاع رسانی خواهد شد و تولید کنندگان شیر خام و دامداران مشکلی از این لحاظ نخواهند داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هر گونه شایعه مبنی بر دور ریختن شیر خام دروغ است و بخش دامپروری هم مانند دیگر صنایع و فعالیت ها با ورود تولید کنندگان جدید و خروج برخی از فعالان مواجه است و خوشبختانه تولید شیر خام روند افزایشی دارد.

وی همچنین از افزایش صادرات شیر خشک خبر داد و گفت: برای صادرات هم برنامه ریزی می کنیم و حمایت از بخش تولید در حمایت دولت است.

 

برچسب ها: رکنی، شیر،
نظر شما
ادامه