کد خبر: ۲۲۳۸۳

رییس اداره محیط‌زیست سراب‌دوره از مشاهده بی‌باک‌ترین جانور روی زمین در این منطقه خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان «طاهر بیرانوند» گفت: با همکاری اهالی روستای چم‌داوود یک قلاده رودک کمیاب عسل‌خوار که به چاه 6 متری سقوط کرده بود از مرگ حتمی نجات یافت و به دامان طبیعت بازگردانده شد.

وی افزود: رودک (گورکن) عسل خوار، حیوانی است از خانواده راسوها و بومی آفریقا، آسیای غربی و شبهه قاره هند، این حیوان لقب نترس‌ترین جانور روی زمین و جنگجوی بدون رقیب را داده‌اند! زیرا فقط کمی بزرگ‌تر از روباه است اما بارها مشاهده‌شده که با حیواناتی چون شیر، خرس و پلنگ که قصد شکار او را داشته‌اند وارد نبرد طولانی شده و آن‌ها را به عقب‌نشینی واداشته است.

رییس اداره محیط‌زیست سراب‌دوره بیان داشت: این حیوان هوش بالایی دارد و از دسته حیوانات غیر نخستین سان است که از ابزار بسیار خوب استفاده می‌کنم، گورکن عسل خوار بیشتر شبیه راسوها و سمورها است تا به یک گورکن، رودک عسل خوار در محیط‌های طبیعی در هر ساعت شبانه‌روز ممکن است به شکار برود، اما در مناطقی که انسان‌ها حضور دارند بیشتر شب گرد هستند.

بیرانوند با اعلام اینکه غذای موردعلاقه آن‌ها عسل است افزود: نام آن‌ها بر همین اساس انتخاب‌شده است، رودک در شکار مار هم تبحر دارد و دیده‌شده که مارهای بزرگ یک ونیم متری را هم شکار می‌کنم.

وی در پایان بیان داشت: لرستان با داشتن 25 درصد از تنوع زیستی کشور یکی از استان‌های توانمند از حیث جانوران کمیاب در ایران و جهان است که می‌طلبد مسوولین به این استان بهره‌مند از چنین تنوعی بیشتر توجه نمایند تا این طبیعت بکر خدادادی برای آیندگان به میراث بماند.

 

 

نظر شما
ادامه