کد خبر: ۲۲۵۹۹

رییس دامپزشکی شهرستان طارم گفت: کنترل بیماری های مشترک انسان و دام و بیماری های دامی فقط مسوولیت دامپزشکی نیست و سایر نهادهای متولی نیز باید به این بخش ورود کنند.

حسن یوسفی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از جمله وظیفه مهم دامپزشکی در کنار کنترل بیماری های دامی، کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام از طریق نظارت بر فراورده های خام دامی است.

وی یادآورشد: امروزه اهمیت سلامت مواد خام دامی بر کسی پوشیده نیست اما این نگرش که این وظیفه فقط بر عهده دامپزشکی است، دیدگاه اشتباهی است و باید اصلاح و تغییر کند.

رییس دامپزشکی شهرستان طارم گفت: از آنجایی که مساله سلامت و بهداشت عمومی جامعه مطرح است لذا تامین سلامت و بهداشت مواد خام و فرآورده های دامی با همکاری همه ارگان ها و دستگاه های اجرایی امکانپذیر است.

یوسفی تاکید کرد: دسترسی به فرآورده های خام دامی با همکاری بیش از پیش سازمان هایی که توانایی جلب مشارکت مردم را دارند، محقق می شود.

وی اظهارکرد: ارگان های دخیل برای افزایش بهداشت و سلامتی دام، مواد خام و فرآورده های دامی نهادهای آموزشی، اطلاع رسانی همچون صدا سیما، روزنامه ها و جراید، بخش های ترویج و آموزش ادارت، ارگان های مسوول در کنترل حمل و نقل و تردد وسایل نقلیه، شوراها و دهیاری ها هستند.

رییس دامپزشکی شهرستان طارم گفت: علاوه بر موارد بیان شده تامین اعتبارات و امکانات سخت افزاری مورد نیاز نقش مهمی در تامین بهداشت و سلامت مواد خام دامی و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام دارد.

یوسفی تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون دام های سبک و سنگین این شهرستان علیه بیماری های تب مالت، تب برفکی، شاربن، آبله و هاری واکسینه شده اند.

وی با بیان اینکه طرح واکسیناسیون به طور رایگان توسط بخش خصوصی و دولتی انجام می شود، خاطرنشان کرد: 23 هزار راس دام سبک علیه بیماری تب مالت، 36هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی، 140هزار راس دام سبک علیه بیماری های آبله و شاربن واکسینه شده اند.

یوسفی از واکسیناسیون 300 قلاده سگ علیه بیماری هاری خبر داد و افزود: در کنار عملیات مبارزه علیه بیماری ها، نظارت بر فرآورده های خام دامی بر اساس دوره ای انجام می شود.

مجموع دام های سبک موجود در شهرستان طارم 90 هزار راس و سنگین نیز 15 هزار راس است.

شهرستان طارم در منطقه شمال استان زنجان واقع شده است.

 

 

نظر شما
ادامه