کد خبر: ۲۳۵۷۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
فضای سیاسی تبریز و آذربایجان شرقی در مقطع فعلی که انتخابات مجلس دهم را پیش رو داریم، شاهد حضور حداقل سه دامپزشک است ...
azar

حکیم مهر - فضای سیاسی تبریز و آذربایجان شرقی در مقطع فعلی که انتخابات مجلس دهم را پیش رو داریم، شاهد حضور حداقل سه دامپزشک است. به بهانه روز دامپزشکی نگاهی به وضعیت منادی، محمدیان و زندیه داشته ایم.

به گزارش «ائل خبر»، روز 14 مهر در تقویم کشورمان روز دامپزشکی ثبت شده است تا فرصتی باشد برای تقدیر از این فعالان گمنام عرصه بهداشت و سلامتی عمومی؛ قشری که به دلایل مختلفی کمتر مورد توجه قرار گرفته و علی رغم دشواری وظایف خود به حاشیه رفته اند.

دامپزشکی به شکل مستقیمی در تامین امنیت بهداشتی جوامع موثر است. شاید این نقش را بتوان در سالهای اخیر که بیماری های مشترک بین انسان و دام و طیور موجب مرگ و میرهایی در برخی کشورها شده است؛ بهتر درک کرد. همچنین نقش بینظیر دامپزشکان در بررسی و تضمین سلامتی خوراکی های مختلف از گوشت قرمز و سفید تا فرآورده های پروتئینی و تخم مرغ دارند؛ را می توان ذکر کرد.

شاید یکی از مهمترین دلایل کمتر مورد توجه قرار گرفتن دامپزشکی بینی بخشی بودن این تخصص است. وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی همواره روی متولی گری این حوزه دچار تنش بوده اند.

اما به واسطه آنکه دامپزشکی در آذربایجان شرقی طی سالهای اخیر حواشی سیاسی هم با خود داشته است نگاهی به دامپزشکان سیاست پییشه این خطه داریم.

اولین نماینده دامپزشک ایران و چالش حفظ کرسی در خانه ملت

می توان اولین دامپزشک سیاست مدار ایران را «دکتر علیرضا منادی» نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو هیئت رئیسه مجلس دانست. وی که این روزها در آستانه انتخابات مجلس دهم جایگاه خود در دانشگاه آزاد اسلامی را از دست رفته می بیند و از سویی دیگر کمتر شانسی برای کسب جایی در فهرست انتخاباتی اصولگرایان تبریز دارد، دچار چالش انتخاباتی ویژه ای است.

اگرچه گفته می شود وی در مقاطع مختلف در عزل و نصب مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نقش آفرین بوده است، اما برای حفظ کرسی خود در خانه ملت باید سبد رایی بزرگتر بیابد.

محمدیان؛ نه زنگی زنگ، نه رومی روم

در فهرست دامپزشکان سیاست پیشه این روزهای آذربایجان شرقی می توان «دکتر مسعود محمدیان» را هم نام برد. وی که مدیرکلی دامپزشکی آذربایجان شرقی و ریاست سازمان عریض و طویل جهاد کشاورزی این استان را در کارنامه دارد، این روزها معاون قرنطیه و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور است.

نام محمدیان را می توان در فهرست کاندیداهای احتمالی انتخابات پیش رو هم دید. وی که علی رغم برخی مطالب مطرح شده در مورد کاندیداتوری از یکی از شهرستان ها، گویا حوزه انتخابیه مرکزی آذربایجان شرقی را برگزیده است، جزو مستقل ها به شمار می رود.

وی اگرچه جز مدیران دولت سابق است، اما تاکنون کمتر مورد توجه ائتلاف اولیه اصولگرایان بوده است. اگرچه ماجرای حضور محمدیان در دیدار برخی فعالان سیاسی تبریز با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین روزهای فعالیت دولت یازدهم را هم می توان در کنار مسئولیت دولتی فعلی وی گذاشته و محمدیان را جزء کاندیداهای احتمالی نزدیک به دولت هم برشمرد.

کار سخت زندیه در انتخابات هشترود

اما فهرست بلندبالای کاندیداهای احتمالی انتخابات پیش رو در آذربایجان شرقی یک دامپزشک دیگر را هم به خود می بیند. «دکتر بهراد زندیه» مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در دوره گذشته که ماجرای عزل وی و نصب دکتر امیرحسن بهداد تبدیل به یکی از پیچیده ترین مسائل در مقطع مربوطه شد و حتی هنوز هم ادامه دارد و جرقه سوال ملی برخی نمایندگان مجلس از وزیر جهاد کشاورزی را زده است.

وی را می توان یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس دهم در شهرستان هشترود نامید. حوزه انتخابیه ای که در سالهای گذشته به دلیل جمعیت کمتر نسبت به دیگر حوزه ها شاهد رقابتی آسانتر بود، اما امسال به واسطه حضور چند کاندیدای مطرح از جمله نماینده ادوار پیشین این حوزه انتخابیه، امام جمعه سابق و یکی از فعالان سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان و دولتی ها تبدیل به یکی از حوزه های انتخابیه داغ و سیاسی شده است.

به هر حال آنچنان که تجربه دهه های اخیر نشان داده است ورود چهره هایی از یک قشر خاص به عالم سیاسی حتی اگر نتواند مشکلات آن قشر را حل کند، می تواند موجب بالا رفتن جایگاه اجتماعی آن شود.

__________________________________________________________________________________________________

حکیم مهر: حضور دامپزشکان در جمع مدیران ارشد کشور و مراکز تصمیم گیری می تواند نقش مهمی در ارتقاء وضعیت دامپزشکی کشور داشته باشد.

هر چند که در حال حاضر نیز دو نماینده دامپزشک در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، ولی حضور پر رنگ تر دامپزشکان در این عرصه می تواند نویدبخش روزهای بهتری برای این قشر فرهیخته باشد؛ به شرطی که این نمایندگان ضمن اینکه باید همواره بر دامپزشک بودن خود تاکید نمایند، بایستی تمامی تلاش خود را برای ارتقاء جایگاه و وضعیت صنفی دامپزشکان به کار ببندند.

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. گزارش خوبی بود. کاش برای استانهای دیگر هم چنین گزارشهایی تهیه می شد چون در شهرهای کوچک و برخی استانهای دیگر هم دامپزشکانی هستند که سودای نمایندگی دارند. البته صرف حضور دامپزشکان در مجلس به تنهایی کمک کننده نیست و حتی اگر مانند مجلس فعلی ماجرای (دکترای پیراپزشکی) و (مشکل اعتبارنامه) پیش بیاید حتی به ضرر صنف دامپزشکی تمام شود که تا حدی هم شده است. ان شاء الله دامپزشکانی دلسوز که دغدغه ملی دارند (چون نماینده مجلس باید ملی فکر کند) و صنفی و متعصب (به حد اعتدال) هم هستند و از بیان و معرفی خود به عنوان دامپزشک نهراسند در مجلس بیشتر و بیشتر شوند. دکتر منادی سفیدان چهره موفق تری نسبت به دیگر دامپزشک مجلس داشته است و ان شاء الله شاهد حضور دامپزشکان توانمندتری هم در مجلس آینده باشیم. موفق باشید
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
0
مجلس را صنفی نکنیم. مجلس باید جای انسان های فرهیخته باشد و شغل و تحصیلات معیار رای دادن به آن شخص نیست.
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
0
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. در جمع دامپزشکان سخن گفتن و خوب سخن گفتن از دامپزشکی خوب است اما هنر بالاتر انتقال این سخنان به جامعه است. جناب آقای دکتر منادی چندین سال در مجلس حضور داشته اند و اکنون هم چند سال است در هیأت رئیسه مجلس حضور دارند. بهتر نبود که در این سالها لااقل یک بار به مناسبت روز دامپزشکی نطق میان دستور اضطراری (که بسیاری نمایندگان داشته اند و دارند) داشته باشند و مطالبی در لزوم توجه به رشته دامپزشکی را مطرح کنند و به گوش ملت (چون جلسات مجلس از رادیو مستقیم پخش می شود) و نمایندگان مردم برسانند؟
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
0
0
به غیر از دکتر منادی ، نه تنها آن دو تای دیگر هیچ خدمتی به دامپزشکی نکرده اند بلکه ....................
دامپزشکی استان آذربایجان شرقی ........... از این دو دارد.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
0
0
........... و ............ هر دو رو من می شناسم خیری واسه دامپزشک ها ندارند
نظر شما
ادامه