کد خبر: ۲۳۷۵

حکیم مهر - سایت جوان آنلاین به نقل از پانا نوشت :  بنا بر اطلاعات موثق بار میکروبی شیر خام 60 درصد دامداری ها بیش از متوسط 100 هزار واحد بوده و در برخی موارد به 20 میلیون واحد نیز می رسد که این آمار سلامت شیرخام تولیدی و محصولات لبنی را زیر سوال می برد.

استاندارد شیر خام به عنوان ماده اولیه صنایع لبنی در حالی تاکنون تدوین نشده است که تولید کنندگان محصولات لبنی ملزم به تولید محصولات خود طبق استاندارد اجباری هستند.

این در حالی است که پیشنهاد تدوین استاندارد شیر خام که از مدت ها قبل توسط اتحادیه تولید کنندگان محصولات لبنی به استاندارد مطرح شده اما تاکنون عکس العملی از سوی مسئولان استاندارد نداشته است و فقط در جلسه ای که به تازگی ما بین رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور و اتحادیه های بخش تولیدی صورت گرفته است بر تدوین استاندارد شیر خام تاکید شده است .

نظام الدین برزگری در این جلسه با تاکید بر تدوین استاندارد شیر خام به عنوان ماده اولیه صنایع لبنی از مطرح شدن طرحی ما بین وزارت جهاد ،‌استاندارد و وزارت بهداشت خبر داده و توضیح بیشتری در این رابطه ارائه نداده است.

رئیس اتحادیه لبنیات در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا، در این خصوص گفت : هم اکنون استاندارد مشخصی در مورد شیر خام وجود ندارد، در حالی که همانند ماست که ترش یا پنیر که تلخ می شود، شیرخام نیز در برخی موارد به دلیل بالا بودن بار میکروبی باید دور ریخته شود ولی به دلیل نبود استاندارد مشخص در این بخش نمی توان این کار را انجام داد.

احسان ظفری با بیان اینکه تدوین استاندارد شیر خام به تعویق افتاده است، تصریح کرد: شیر خام به عنوان ماده اولیه محصولات لبنی باید استاندارد باشد در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت محصولات لبنی کیفی تولید کرد.

به گفته وی بار میکروبی شیر تاثیر مستقیمی بر طعم و مزه محصولات لبنی و به ویژه مدت زمان ماندگاری آنها دارد.

رئیس اتحادیه لبنیات با اشاره به ارایه طرح تدوین استاندارد شیر خام به سازمان استاندارد در چند سال گذشته ، اظهار داشت: هم اکنون شیر خام تولیدی وضعیت مناسبی ندارد و می توان گفت فقط 40 درصد از شیر خام تولید شده در واحد های صنعتی از کیفیت بالایی برخوردار است و 60 درصد مابقی که بیشتر مربوط به دامداری های سنتی است وضعیت مطلوبی وجود ندارد .

وی با بیان اینکه بار میکروبی شی نباید از 500 تا یک میلیون بالاتر باشد ، تصریح کرد: حد استاندارد بار میکروبی شیر 100 هزار واحد است که این میزان در مورد تولیدات داخلی به 20 میلیون نیز می رسد .

ظفری افزود: انجام اقداماتی برای کاهش بار میکروبی شیر توسط واحد های لبنی نیز تا حدی امکان پذیر است و در برخی موارد به طور کامل از بین نمی رود.

وی توضیح داد: یکی از را ه حلهای ممکن برای کاهش بار میکروبی شیر، افزایش دما است که این امر نیز تا حدی ممکن است و بیش از حد معینی به مواد پروتئینی موجود در شیر ضربه وارد ساخته و طعم و مزه محصول را تغییر می دهد.

رئیس اتحادیه لبنیات با بیان اینکه بار میکروبی شیر خام در فصول گرم به میزان قابل توجهی افزایش می یابد ،اضافه کرد: رعایت مسائل بهداشتی در زمان دوشش ، نگهداری در دمای مناسب و حمل و نقل مطلوب نیز تاثیر مستقیمی در کاهش یا افزایش کیفیت شیر خام دارد .

وی ضمن تاکید بر توجه بیشتر مسئولان بهداشت و استاندارد به این امر،خاطر نشان کرد: معانت امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز می تواند نقش موثری در تولید شیر خام استاندارد و محصولات کیفی مطابق با استاندارد های جهانی و افزایش رقابت پذیری تولید کنندگان داخلی با جهانی داشته باشد.

اهمیت بهداشت شیر خام به عنوان ماده اولیه محصولات لبنی مختلف که جزو اقلام پرمصرف خانواده ها است بر هیچ کسی پوشیده نیست و به زعم تولید کنندگان این بخش بدون شیر خام کیفی نمی توان محصولات لبنی با ماندگاری بالا و کیفی تولید کرد ، در این میان نقش موسسه استاندارد و بهداشت و اهمال صورت گرفته بر تدوین استاندارد شیر خام بیش از پیش نمایان می شود .

خبر مرتبط :

 

 
نظر شما
ادامه