کد خبر: ۲۳۷۶

حکیم مهر -  رئیس سازمان شیلات ایران با بیان این‌که آبزیان غذای سلامتی هستند، گفت: به همین دلیل با همکاری وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی به دنبال فراهم کردن شرایطی برای قرار دادن آبزیان در سبد غذایی خانوار هستیم که در این زمینه به دولت پیشنهاد داده‌ایم به جای شکر و قند که برای سلامتی افراد مضرند برای مصرف آبزیان یارانه بدهند.

دکتر سیدامین‌الله تقوی مطلق  در یک نشست خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شده بود، گفت: قرار است در برنامه پنجم توسعه به یک میلیون و 25 هزار تن صید و آبزی‌پروری دست یابیم.

وی افزود: از کل هدف تعیین شده برای صید و آبزی‌پروری 430 هزار تن (42 درصد)، مربوط به آبزی‌پروری است که البته سعی داریم بیش از رقم تعیین شده صید و آبزی‌پروری داشته باشیم.

رئیس سازمان شیلات ایران، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره صید کوسه در کشور، با بیان این که صید کوسه در ایران ممنوع نیست، ادامه داد: البته در فصول تخم‌ریزی کوسه، صید این گونه ممنوع است.

وی با بیان اینکه کوسه‌های صید شده در آب‌های جنوبی کشورمان پس از صید، بسته‌بندی و در داخل فروشگاه‌ها بفروش

می‌رسند، تصریح کرد: در گذشته گفته می‌شد کوسه‌ها فلس ندارند ولی براساس کار محققان، این نتیجه به دست آمد که کوسه‌ها فلس دارند و براساس فتوای حضرت امام(ره) گوشت کوسه حلال است و آنچه در داخل فروشگاه‌های کشورمان است از صید داخل بدست آمده است.

تقوی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تاکنون 10 واحد برای پرورش ماهیان خاویاری از این سازمان مجوز گرفته‌اند، افزود: از این تعداد هفت واحد به طور رسمی شروع به کار کرده و سه واحد هنوز کارشان را آغاز نکرده‌اند.

وی با اشاره به این که میزان تولید خاویار 10 درصد وزن ماهی بعد از زمان بلوغ است، ادامه داد: اولین تولیدی که از ماهیان خاویاری پرورشی در قم داشتیم، 25 کیلوگرم بود ولی پیش‌بینی می‌کنیم که از سال آینده میزان استحصال خاویار از این ماهیان پرورشی تا یک تن هم برسد.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره سهمیه صادرات خاویار ایران نیز گفت: به زودی تلاش می‌کنیم که بتوانیم صادرات خاویار داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان این که در بخش شیلات هفت فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌داران وجود دارد، ادامه داد: پرورش میگو، قزل‌آلا، پرورش ماهیان گرم آبی، جلبک و پرورش آرتمیا و تولید خوراک آبزیان از جمله این فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند.

تقوی با اشاره به اینکه با روش‌های فعلی، صید در دوره طولانی‌تری انجام می‌شود، افزود: در این زمینه برنامه‌هایی داریم که روش‌های صید را به گونه‌ای تغییر دهیم که با حفظ کیفیت به دست مردم برسند.

ریئس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در بحث صید و صیادی ظرفیت‌های ما تکمیل است، افزود: ما افزایش تلاش صیادی را داریم ولی میزان صیدمان در گونه‌های مختلف آنگونه که مد نظرمان است نیست که این نشان از بهره‌وری پایین در این بخش دارد که در این زمینه یکی از کارهای ما این است که با حفظ منابع پایه از فانوس ماهیان نیز بهره‌برداری کرده و حضور بیشتری در آب‌های بین‌المللی در غرب اقیانوس هند داشته باشیم.

نظر شما
ادامه