کد خبر: ۲۴۴۰۳

اقدامات کنترلی به موقع سازمان دامپزشکی کشور میزان کانون های بیماری VHS را کاهش داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر جمال الدین جاویدی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر افزود: بیماری ویروسی سپتی سمی هموراژیک ویروسی VHS)) به عنوان بیماری اول ماهیان قزل آلای پرورشی می باشد و این بیماری در سال 1392 در بین مزارع تکثیر و پرورش ماهیان قزل آلای کشور گسترش یافت.

دکتر جاویدی در ادامه گفت: به منظور کنترل این بیماری اقدامات گسترده ای شامل شناسایی مزارع و مناطق آبزی پروری آلوده، کنترل بهداشتی جابجایی بچه ماهی در کشور، آموزش های مستمر مزرعه داران جهت ارتقاء شرایط امنیت زیستی، کنترل بهداشتی شدید واردات تخم چشم زده به کشور، اجرای برنامه مراقبت از بیماری، خشک و ضدعفونی مزارع آلوده توسط سازمان دامپزشکی کشور با همکاری نزدیک سازمان شیلات ایران و آبزی پروری ها صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در نتیجه این اقدامات، بیماری در کشور کنترل گردید به نحوی که میزان کانون های آلودگی در 8 ماهه سال 1394 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 64 درصدی را نشان می دهد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در 8 ماهه اول سال 1393 تعداد کانون های بیماری 113 مزرعه بود که در سال 94 این تعداد به 41 کانون کاهش یافت.

دکتر جاویدی تاکید کرد: به منظور حفظ وضعیت موجود و کاهش بیش از پیش موارد بیماری، لازم است پرورش دهندگان ماهی قزل آلا نسبت به تشدید الزامات بهداشتی در مزرعه، به خصوص جابجایی بچه ماهی دقت نموده و جابجایی صرفاً با هماهنگی و نظارت شبکه های دامپزشکی صورت پذیرد.

 

 

نظر شما
ادامه