کد خبر: ۲۵۵۶

حکیم مهر -  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سال گذشته 13 هزار و 704 مورد حیوان گزیدگی گزارش شده که نسبت به سال قبل 9 درصد کاهش داشته و 72 میلیون تومان صرفه‌جویی شده است.

مرتضی احتشام‌فر در یک نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: در شهر مشهد سه مرکز پاسخگویی به بیماران حیوان گزیده به ‌صورت 100 درصد رایگان خدمات‌دهی می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد : بیماری شاربن در سال گذشته از 15 مورد به 29 مورد رسیده و بیماری سالک با بروز 25 هزار مورد، 9 درصد افزایش داشته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: سال گذشته آمار بیماری‌های کیست هیداتیک 5 درصد و بیماری بروسلوز 40 درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه یکی از علل عدم توسعه، رعایت نکردن بهداشت است، اظهار داشت: تخلیه زباله‌ها و نخاله در حاشیه مسیل کشف‌رود باعث تجمع حشرات و افزایش بیماری سالک شده است.
احتشام‌فر یادآور شد: بخش بهداشت در درمان سالک مسئول است و تمامی خدمات درمانی مربوط به این بیماری 100 درصد رایگان صورت می‌گیرد.
وی بیان داشت: مهم‌ترین علت انتقال بیماری تب مالت فرآورده‌های لبنی است و همه قنادی‌ها، بستنی فروشی‌ها و آبمیوه فروشی‌ها موظف به استفاده از خامه و شیر پاستوریزه هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: حداقل 200 مورد بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که سالانه خسارات سنگین و جبران‌ناپذیر جانی و مالی به انسان و دام وارد می‌کند‌.
وی همچنین گفت: بیماری‌های مشترک انسان و حیوان قابل ریشه‌کنی نیستند بلکه نیاز به فرهنگ‌سازی، رعایت بهداشت و قطع ارتباط انسان با محیط و عامل بیماری‌زا دارند.

 

 

نظر شما
ادامه