کد خبر: ۲۸۸۶۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
 

سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه شماره 6 از تداوم برنامه واکسیناسیون در جمعیت دامی حساس کشور با استفاده از واکسن های تولید داخل و واکسن وارداتی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر جمال الدین جاویدی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای دی ماه تا کنون بیش از 18 میلیون و 700 هزار راس گوسفند و بز مناطق عشایری و مناطق روستایی دارای تراکم بالای دام و همچنین حدود 2 میلیون 200 هزار راس گاو و گوساله در نواحی پر خطر و اطراف کانونهای بیماری، تحت پوشش مایه کوبی قرار گرفته است.

وی افزود: برای تحقق این حجم واکسیناسیون بیش از 5 میلیون و هشت صد هزار دوز واکسن تولید داخل و وارداتی، توزیع و مورد استفاده قرار گرفته است ( هر دوز واکسن تولید داخل برای یک راس گاو و گوساله و یا 5 راس گوسفند و بز و هر دوز واکسن وارداتی برای یک راس گاو و گوساله و یا دو راس گوسفند و بز استفاده می شود) .

دکتر جاویدی ادامه داد: واکسن چهارگانه تولید داخل (تتراوالان) مورد استفاده در سطح کشور حاوی سویه های لازم برای ایجاد پوشش ایمنی مطلوب علیه سویه های در گردش کشور می باشد. به عبارت دیگر پس از اعلام جدا شدن سویه جدید از نمونه های ارسالی به آزمایشگاه جهانی تب برفکی در پربرایت انگلستان، با تلاش موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و همکاران این سازمان، سویه جدید وارد واکسن تولیدی گردیده است .

وی تصریح کرد: با توجه به روند بیماری و گزارش موارد رخداد متعدد آن در جمعیت گوسفند و بز علی الخصوص دامهای عشایری، مدیریت کانونهای فعال بیماری و مدیریت کنترل تردد با تکیه بر مدیریت جابجائی دامهای سالم و فاقد علایم بالینی و همچنین گله های واکسینه شده از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا هرگونه جابجائی دامهای بیمار و همچنین لاشه دامهای تلف شده که مهمترین نقش را در گسترش بیماری دارند باید تحت کنترل شدید قرار گیرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به محدودیت واکسن موجود و حساس بودن بخشی از جمعیت دامی، مجدداً بر رعایت موارد و الزامات زیر توسط دامداران و اکیپ های عملیاتی و دامپزشکان که در محدود سازی کانونهای بیماری موثر است تاکید کرد:

1. اعلام کانونهای بروز بیماری به نزدیکترین شبکه دامپزشکی استان جهت بازدید و نمونه برداری و همچنین برنامه ریزی برای واکسیناسیون گله و در صورت لزوم واحدهای دامداری اطراف آن (بر اساس نتایج نمونه های اخذ شده و وضعیت سویه های منطقه).

2. ضدعفونی بستر و مکان نگهداری دامهای آلوده و اطراف آنها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب (با راهنمایی و هماهنگی اکیپ‌های دامپزشکی) انجام شود.

3. دفن بهداشتی لاشه دامهای تلف شده بطور مناسب صورت گیرد و لاشه های دامها در معرض تغذیه گوشتخوارن (سگ و ...) قرار نگیرد.

4. در صورت بروز تلفات در گله، ضمن اعلام سریع موارد بیماری به نزدیکترین شبکه دامپزشکی منطقه، همکاری و مساعدت لازم برای انجام واکسیناسیون در واحد، با اکیپهای عملیاتی دامپزشکی بعمل آید.

5. دامهای بیمار خصوصاٌ دامهای دارای علایم زخم دهانی و لنگش منبع تولید و انتشار ویروس عامل بیماری هستند لذا ضمن جدا سازی آنها، تا حد امکان از بیرون رفتن دامهای بیمار خودداری گردد.

6. درمان حمایتی صرفاً برای دامهای واجد علایم شدید زخم های دهانی و یا عفونت سم آنهم زیر نظر دامپزشک مجرب صورت گیرد.

7. کنترل و محدود نمودن بیماری جز با حمایت و مشارکت دامداران و عشایر گرامی مقدور نمی‌باشد، لذا مجدداً خواستار مشارکت، مساعدت و همکاری آن عزیزان در برنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه می‌باشیم.
 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
جهانبخش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
............ با این مدیریت واقعا فاتحه دامپزشکی و دامدار خوانده است.دیگه دامی نمانده مبتلا نشه و واکسیناسیون با کدوم واکسن می خواهید انجام دهید .کل واکسن روناک کفاف یک استان را هم نمی دهد .واکسن مریال رو هم که مدتا توی فرودگاه نگهداشتید تا کل دامداریها آلوده شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
سیاست یک بام و دو هوا جوابگو نیست آقا
اگر دامدار ببیند هم واکسن رایگان هست و هم واکسن بهادار ، بدیهی است که بطرف واکسن بهادار نرود. پس باید سیاست یک بام و دو هوا را کنار گذاشت و واکسن بهادار با کیفیت را در کمیت زیاد وارد بازار نمود و البته واکسن و واکسیناسیون رایگان را برچید. این رایگان بودن واکسن و واکسیناسیون انگیزه فساد و کم کاری و ... را سبب است و شیوع تب برفکی را



ضمناً قبلاً می گفتند به واحد مبتلا مراجعه نشود تا سبب انتشار بیماری نگردد اما الان آنهم معاون بهداشتی سازمان می گوید واحد و دامداری های اطراف واکسینه شود؟
جل الخالق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
آقایان واقعا مستاصل شده اند .4 ماه از بیماری عقب افتاده اند .فرمودهاند که نمونه برداری کنید همین نمونه برداریهای بی هدف چقدر بیماری را پراکنده میکنه .اخه این همه نمونه را میخواهی چکار مگه ........................... سویه مشخص شده همه جا هم آلوده است لطف کنید دیگه بیش از این دنبال نمونه نباشید .بیماری به این زودیها فروکش نخواهد کرد . تازه داره به جمعیت گوسفن وبعدش هم جمعت نشخوار کنندگان وحشی سرایت میکنه از همین اوضاع قاراشمیش هم یکی دو سویه جدید پیدا میشه وتا شما بجنبین فاتحه دام و دامدار خوانده شده .خسته نباشید با این مدیریت وسیستم بیخود GISتون که جز فلاکت چیزی به ارمغان نیاورده .
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
1
دکتر جان یکماه واکسیناسیون را تعطیل کنید بیماری خاموش میشود خود واکسیناتورها عامل انتشار بیماری هستند
مهدیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
میشه لطف کنید نظرتون راجع به راپل این واکسن بفرمایید که به کدام دسته باید تزریق شود؟؟
كاظمي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
0
0
سلام
من از واكسيناتور هاي خصوصي استان لرستان، شهر دلفانم
از زحمت هاي بي دريغ جناب اميري رييس شبكه دامپزشكي شهرستان بسيار متشكرم
اما خداوكيلي اين همه تلويزيون و رسانه ها از توليد واكسن با مقادير بالا خبر ميدن، متاسفانه منطقه ما بسيار آلوده شده و كمبود واكسن تب برفكي ظلم بي پايان به دامدار زده.
خسارت اين اپيدمي در منطقه از ميلياردها گذشته

متاسفم كه وضعيت بي در و پيكر "آنتروتوكسمي" نيز بيداد ميكنه
موسسه رازي هم اين واكسن رو به قصد گران كردن انبار ميكنه و روزهاي آخر تاريخ انقضاي واكسن، به دست ما ميرسه كه كارآيي خودش رو از دست داده
اونوقت واكسن جديد به ميزان فراوان توسط دلالان جابجا ميشه
بدا بحال دامداراي بدبخت
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
0
1
وقتي اين اطلاعيه ها و بخشنامه ها توسط افرادي غير كارشناس و از پشت كامپيوتر اجرا شود و مسيولين فاقد تجربه فيلدي باشند طبيعيست نتيجه بهتر از اين نخواهد بود پيشنهاد ميشود معاونت محترم بهداشتي و پيشگيري سازمان از معاونين محترم سلامت و روساي مبارزه استانها ليستي تهيه و افراد فاقد تجربه و سهل انگاررا تعويض نمايند والا از اطلاعيه و بخشنامه كاري ساخته نيست .......... دكتر ك
نظر شما
ادامه