کد خبر: ۲۸۹۳

حکیم مهر -  رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور گفت: بهره‌برداری از خط فیلینگ (پرکردن اتوماتیک واکسن) ظرفیت تولید واکسن در شعبه شمال شرق کشور از 100 هزار دوز در روز به 400 هزار دوز افزایش می‌یابد.

دکتر عبدالحسین دلیمی در مراسم بهره‎برداری از خط فیلینگ موسسه سرم سازی رازی شعبه شمال شرق کشور، اظهار کرد: پروژه تولید واکسن تب برفکی یکی از مهم ترین پروژه‌های موسسه سرم سازی رازی مشهد است که پیش بینی می‌شود 100 میلیون دوز واکسن تب برفکی را تولید کند.

وی افزود: 80 میلیون دوز واکسن تب برفکی مورد نیاز کشور است که موسسه رازی 50 درصد آن را تولید می‌کند و امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق به عنوان یک پروژه ملی با کمک بخش خصوصی طی سه سال آینده این پروژه تکمیل و راه‌اندازی شود.

دلیمی در خصوص نوع واکسن‌های تولید شده در موسسه رازی شعبه شمال شرق کشور تصریح کرد: واکسن‌های آنتروتوکسمی، قانقاریا، شاربن، نیوکاسل(طیور)، برونشیت عفونی طیور و اتو واکسن پلوروپنومونی با مجموع 250 میلیون دوز در سال در شعبه شمال شرق کشور تولید می‌شود.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور با بیان اینکه 95 درصد نیاز واکسن‌های دام داخل کشور را تولید می‌کنیم، ادامه داد: تولید پنج درصد باقی مانده به دلیل مصرف پایین، صرفه اقتصادی ندارد.

دلیمی خاطرنشان کرد: نزدیک به شش میلیارد دوز واکسن‌های طیور در قالب 20 نوع واکسن متفاوت تولید می‌شود.

وی از راه‌اندازی خط تولید واکسن گامبرو با ظرفیت دو میلیارد دوز تا پاییز سال جاری در موسسه‌ سرم سازی رازی کرج خبر داد و افزود: با تحریم‌های ناخواسته در بعضی مواد اولیه از کشورهای اروپایی رو به رو شده‌ایم ولی این تحریم‌ها هیچ گونه اختلالی در تولید واکسن ایجاد نکرده است.

دلیمی گفت: تولید واکسن دنیا در دست صهیونیست‌هاست و از آن به عنوان یک سلاح برای فشار بر کشورها استفاده می‌کنند که مقابله کردن با آنان در سطح بین‌المللی کار ساده‌ای نیست.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور با بیان اینکه ایران درصدد صادرات واکسن به کشورهای همسایه است، ادامه داد: ایران بزرگترین تولید کننده واکسن در بین کشورهای اسلامی در خاورمیانه و جنوب غرب آسیاست.

 

 

نظر شما
ادامه