کد خبر: ۲۸۹۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه شماره 7 از تداوم برنامه واکسیناسیون در جمعیت دامی حساس کشور در ایام تعطیلات عید نوروز خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر جمال الدین جاویدی» اظهار داشت: از ابتدای دی ماه تا کنون بیش از 21 میلیون و 400 هزار راس گوسفند و بز مناطق عشایری و مناطق روستایی دارای تراکم بالای دام و همچنین حدود 2 میلیون 570 هزار راس گاو و گوساله در نواحی پر خطر و اطراف کانون های بیماری، تحت پوشش مایه کوبی قرار گرفته است.

دکتر جاویدی تصریح کرد: برای اجرای برنامه واکسیناسیون از واکسن‌های تولید داخل (موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و شرکت فرآورده‌های زیستی روناک) و واکسن وارداتی مریال، استفاده شده است (هر دوز واکسن تولید داخل "روناک و رازی"برای یک راس گاو و گوساله و یا 5 راس گوسفند و بز و هر دوز واکسن وارداتی برای یک راس گاو و گوساله و یا دو راس گوسفند و بز استفاده می شود).

وی خاطر نشان کرد: اگرچه حجم جمعیت دامی مورد واکسیناسیون علیه تب برفکی در سطح کشور طی سه ماهه آخر سال جاری قابل توجه بوده لیکن به دلیل وجود دامهای جوان تازه متولد شده حساس به بیماری و اضافه شدن آنها به مجموعه جمعیت دامی کشور علی‌الخصوص در مناطق عشایری، درخواست دامداران برای تحت پوشش بردن جمعیت دامی خود همچنان ادامه دارد.

دکتر جاویدی ادامه داد: با توجه به محدودیت در واکسن موجود، برنامه واکسیناسیون در ایام عید نوروز با تکیه بر مناطق و نواحی حساس و پرخطر و اولویت در تحت پوشش قرار دادن دام های جوان حساس، کمافی‌السابق ادامه خواهد داشت.

گرچه برنامه واکسیناسیون و مراقبت بیماری توسط اکیپ‌های دامپزشکی به اجرا گذاشته می‌شود مجدداً از دامداران و عشایر محترم رعایت موارد و الزامات زیر مورد تاکید کامل می‌باشد:

1. اعلام کانونهای بروز بیماری به نزدیکترین شبکه دامپزشکی استان جهت بازدید و نمونه برداری و همچنین برنامه ریزی برای واکسیناسیون گله و در صورت لزوم واحدهای دامداری اطراف آن (بر اساس نتایج نمونه های اخذ شده و وضعیت سویه های منطقه).

2. ضدعفونی بستر و مکان نگهداری دامهای آلوده و اطراف آنها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب (با راهنمایی و هماهنگی اکیپ‌های دامپزشکی) انجام شود.

3. جداسازی دامهای بیمار از دامهای سالم گله و نگهداری جداگانه آنها

4. نظر به اینکه بره‌های تازه متولد شده از طریق خوردن شیر مادران آلوده، بیمار می‌شوند، حتی‌المقدور از شیر میش‌های سالم به آنها داده شود.

5. بازدیدهای بعمل آمده موید این موضوع که در برخی از مناطق دامداران و عشایر محترم لاشه‌های دامهای تلف شده را بطور مناسب دفن نکرده و آنها در اطراف دامداری رها می‌کنند. لذا درخواست می گردد نسبت به دفن بهداشتی لاشه دامهای تلف شده بطور مناسب اقدام نموده و لاشه های دامها در معرض تغذیه گوشتخوارن (سگ و ...) قرار ندهند.

6. دامهای بیمار خصوصاٌ دامهای دارای علایم زخم دهانی و لنگش منبع تولید و انتشار ویروس عامل بیماری هستند لذا ضمن جدا سازی آنها، تا حد امکان از بیرون رفتن دامهای بیمار خودداری گردد.

7. درمان حمایتی صرفاً برای دامهای واجد علایم شدید زخم های دهانی و یا عفونت سم آنهم زیر نظر دامپزشک مجرب صورت گیرد.

8. کنترل و محدود نمودن بیماری جز با حمایت و مشارکت دامداران و عشایر گرامی مقدور نمی‌باشد، لذا مجدداً خواستار مشارکت، مساعدت و همکاری آن عزیزان در برنامه‌های واکسیناسیون، جداسازی دامهای بیمار و اقدامات پیشگیرانه می‌باشیم.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
0
0
فرامینی برای پیشگیری کمی دیر اقدام شده؟ بنظر می رسد این اطلاعیه ها و مصاحبه ها بیشتر برای مستند سازی کاربرد داشته باشه تا برای پیشگیری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
0
0
چرا موضوع تب برفکی را در رسانسیما به جد مطرح نمیکنید تا دامداران بیشتر متوجه عمق فاجعه شده و نسبت به رعایت موارد بیوسکیوریتی آگاهی پیدا کنند ؟آیا اهمیت این بیماری و خسارات ناشی از آن کمتر از برنامه های پوچ و بیمعنی تکراری است که 24 ساعته از سیما پخش میشه وهیچ مخاطبی هم نداره ؟
نظر شما
ادامه