کد خبر: ۲۹۴۳

حکیم مهر -  سال گذشته یک نفر از هر 15 نیویورکی با مشکل هجوم ساس‌ها مواجه بودند، به همین دلیل مقامات این ایالت تصمیم‌ گرفتند؛ برای مقابله با این رویداد که احتمال دارد امسال نیز گریبانگیر سکنه شود، تلاش‌هایی را برای مقابله با گسترش و هجوم این حشرات موذی به کار بگیرند.

این حشرات که خونخوار هستند، به شدت بر بدن میزبان که می‌تواند حیوان و یا انسان باشد، اثر مخرب بگذارد و طی سال‌های اخیر در اکثر ایالات متحده آمریکا به ویژه نیویورک گسترش یافته است.این در حالیست که مقامات دپارتمان بهداشت و کنترل حشرات موذی به صورت گسترده گزارشاتی را در مورد گزش، رشد و وجود ساس‌ها دریافت کرده است.

گفتنی است، آژانس حفاظت محیط زیست ـ EPA ـ نیز سال گذشته اولین نشست ساس و حشرات موذی را برگزار کرد تا روش‌های مقابله با این جانوران را مطرح کرده و اعمال کند. در نیویورک این جانوران موذی در تئاترها، فروشگاه‌های لباس، ساختمان‌های اداری، پروژه‌های ساختمانی و آپارتمان‌ها یافت شدند.

کارشناسان حشره‌شناس گفته بودند که نشانه‌های وجود ساس‌ در محلی که فرد زندگی می‌کند، وجود جوش‌های قرمز رنگ و دارای سوزش بر روی بدن است. البته این محققان اعلام کرده بودند که این مساله غیر‌ممکن است که بتوان محل دقیق رشد و زندگی این حشرات را یافت، اما در سال 2009 میلادی، اداره شهرداری نیویورک طی بیانیه‌ای که برگرفته از نتایج نظر‌سنجی شهروندان این ایالت بود، اعلام کرد: بیش از شش درصد از سکنه این ایالت سال گذشته تلاش‌هایی را برای مقابله با ساس‌ها انجام داده بودند؛ به طوری که

بر‌اساس اعلام دپارتمان بهداشت این شهر، 400 هزار نفر بزرگسال با مشکل گزیدگی ساس‌ها مواجه بودند.

این در حالیست که در سال 2004 میلادی تعداد شکایات ناشی از وجود ساس‌ها تنها 537 مورد بود، اما در سال گذشته میلادی این آمار به 11 هزار نفر افزایش یافت که این موضوع گسترش رشد و حیات این جانوران موذی را در این ایالت نشان می‌دهد.

«دانیل کالس» ـ معاون کمیسیونر شهری در امور بهداشت محیطی ـ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس، عنوان کرد: این رویداد به صورت جهانی رخ می‌دهد و هنوز کسی نمی‌داند چرا ساس‌ها به مردم و حیوانات خانگی حمله‌ور می‌شوند، اما مساله مهم و حائز اهمیت آن است که بتوان راه‌های مقابله با گسترش این جانور را بیابیم و از بیمار شدن افراد جلوگیری به عمل بیاوریم. البته باید انتظار داشته باشیم که در برخی از مواقع این حشرات با ما زندگی می‌کنند و نمی‌توان راهی برای مقابله با آن‌ها یافت.

ساس‌ها به اندازه دانه سیب بوده و اکثرا در رختخواب زندگی می‌کنند. این موجودات توانایی این کار را دارند که به داخل شکاف کف فرو رفته و یا در جرز دیوار، قاب عکس‌ها و لامپ‌ها و یا هر منفذ ریز دیگری داخل شده و باقی بمانند. اکثر مواقع هم نمی‌توان آن‌ها را دید. با این حال، مهمترین علایم و نشانه‌های وجود این حشرات، گزش و وجود خون بر روی ملحفه است. این حشرات حتی می‌توانند یک سال بدون غذا زنده بمانند.

گفتنی است، در گذشته برای مقابله و از بین بردن این حشرات از آفت کش‌های D.D.T استفاده می‌شد، اما پس از این که منابع بهداشتی اعلام کردند که این آفت‌کش‌ها باعث تخریب محیط زیست می‌شوند، استفاده از آن‌ها منع شده و همزمان با این کار، رشد این حشرات افزایش یافت.

«کریستین کویین» ـ سخنگوی مشاور شهری نیویورک ـ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس، خاطرنشان کرد: هنگامی که یک موش ببینید، می‌دانید که چگونه با حیوان مقابله کنید، اما برای مقابله با ساس‌های خون‌خوار تاکنون راهکار اساسی اعمال نشده است.

بهترین روش برای مقابله و کشتن این حشرات موذی این است که فرش‌ها، پرده‌ها، رختخواب و لباس‌ها را در آب داغ و جوش بشوییم. مبلمان و کف را هم با جارو برقی تمیز کنیم و برای پاکسازی کامل کمدها و کیف‌های مسافرتی آن‌ها را وکیوم کرده و در نهایت درون کیسه‌های پلاستیکی در خلاء نگهداری کنیم تا به این وسیله رشد این ساس‌ها متوقف شود.

 

نظر شما
ادامه